loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات

بازدید : 370
11 زمان : 1399:2

مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش
مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش

فرمت فايل : docx

حجم : 64

صفحات : 51

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- تدريس

اصطلاح تدريس ،اگر چه در متون علوم تربيتي مفهومي آشنا به نظر مي رسد ،اكثر معلمان و مجريان برنامه هاي درسي با معني و ماهيت درست آن آشنايي دارند . برداشتهاي مختلف معلمان از مفهوم تدريس مي تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ي كار كردن با آنها تأثير مثبت يا منفي بر جاي گذارد . برداشت چند گانه از مفهوم تدريس مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد ؛از مهمترين آنها ضعف دانش پايه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از ديدگاههاي مختلف تربيتي است. گاهي آشفتگي و اغتشاش در درك مفاهيم تربيتي به حدي است كه بسياري از كارشناسان ، معلمان و دانشجويان اين رشته مفاهيمي چون پرورش ، آموزش ،تدريس و حرفه آموزي را يكي تصور مي كنند وبه جاي هم به كار مي برند . اين مفاهيم اگر چه ممكن است در برخي جهات وجوه مشترك و در هم تنيده داشته باشند ، اصولاً مفاهيم مستقلي هستند و معناي خاص خود را دارند (فلاحي، 1388).

........................

- روش هاي تدريس
تدريس, تنها فعاليت معلم در كلاس درس نيست بلكه فعاليتي دو جانبه از طرف معلم و دانش آموزان ميباشد كه در جريان آن, بين دانش آموزان با يكديگر و معلم تعامل وجود دارد.
روش تدريس را ميتوان به دو گروه عمده تقسيم كرد: روشهاي تدريس فعال و روشهاي تدريس غير فعال (سنتي). (عيبري، 1389).
..................

- يادگيري فعا ل چيست؟

به طور خلاصه يادگيري فعال آن است كه دانش آموزدر توليد مفهوم مشاركت دارد در مقابل ،يادگيري انفعالي قرار دادن دانش آموز در مقابل مفاهيم آماده واز پيش طرح شده اي است كه انتظار ميرود كه آن ها را حفظ كند در يادگيري فعال موضوع مهم آموختن مطالب همراه بادرك وفهم آن هاست اين نوع آموختن تنها ازراه در گير شدن مستقيم با مسئله وكسب تجربه هاي دست اول حاصل مي شود اما درياگيري انفعالي تاكيد بر خواندن مطالب و حفظ كردن آن هاست . تفاوت هاي اين دو روش در جدول 1 آمده است.

جدول 1: مقايسه روش هاي ياددهي سنتي (غير فعال) و يادگيري (روش نوين و فعال) (يغما، 1380).

....................

- ارتباط بين تدريس و يادگيري

يادگيري، فرايندي مداوم در طول زندگي انسان محسوب مي شود . از جريان پيچيده سخن گفتن در آغاز زندگي كه به ظاهر با سهولت انجام ميگيرد تا يادگيري نظريه هاي پيچيده علمي و حل مسائل دشوار، همه براساس فرايند يادگيري صورت مي پذيرد. يادگيري ممكن است بدون دخالت فرد خاصي به عنوان معلم صورت گيرد و يا با نظارت و هدايت معلم انجام شده و هدف و جهت خاصي را داشته باشد كه به آن يادگيري رسمي گويند.

..........................

- انواع روش هاي فعال تدريس:

- بارش مغزي

اين روش توسط الكس اسبورن در سال 1988 معرفي شد. در آن زمان بنياد فرهنگي اسبورن اين روش را در چندين شركت تحقيقاتي، بازرگاني، علمي و فني براي حل مشكلات و مسائل مديريت به كار گرفت. موفقيت اين روش در كمك به حل مسائل آن چنان بود كه ظرف مدت كوتاهي به عنوان روشي كارآمد شناخته شد. فرهنگ لغت " وبستر" تعريف بارش مغزي را چنين بيان مي دارد: تكنيك برگزاري يك كنفرانس كه در آن سعي گروه بر اين است تا راه حل مشخصي را بيابد. در اين روش همه نظرات در جمع بندي مورد استفاده قرار مي گيرند.

آموزش مبتني بر روش بارش مغزي شامل مراحل زير است :

الف) خلاقيت و توليد انديشه

بيان و تقهيم موضوع جلسه به وسيله رئيس جلسه.
اعلام وظايف اعضا، منشي و مشاهده كنندگان به وسيله رئيس جلسه .
بيان قوانين جلسه به وسيله رئيس جلسه .
شروع جلسه بارش مغزي و ارائه نظرات به صورت چرخشي و نوبتي.
ثبت نظريات و آراي بيان شده در حين اجراي جلسه به وسيله منشي.
ب ) قضاوت و ارزشيابي (معدن دار و كاكيا، 1387).

...........................

- بحث گروهي:

يكي از روش هاي معمول براي تدريس روش بحث گروهي مي باشد. روش تدريس بحث گروهي، يكي از انواع روش‌هاي سنتي است كه در بيشتر مدارس دنيا در طول تاريخ آموزش و پرورش از آن استفاده كرده‌اند و امروزه نيز يكي از متداولترين روش‌هاي حاكم بر مدارس است. روش بحث گروهي گفتگويي است سنجيده و منظم درباره موضوعي خاص كه مورد علاقه مشترك شركت‌كنندگان در بحث است. در صورت بالابودن جمعيت كلاس، بايد آنها را به گروه‌هاي كوچكتر تقسيم و يا از روش‌هاي ديگر استفاده كرد. در اين روش، معمولاً معلم موضوع يا مسأله خاصي را مطرح مي‌كند و شاگردان درباره آن به مطالعه، انديشه، بحث و اظهارنظر مي‌پردازند و نتيجه مي‌گيرند، بنابراين برخلاف روش سخنراني در اين روش، شاگردان در فعاليت‌هاي آموزشي، فعالانه شركت مي‌كنند و مسئوليت يادگيري را به عهده مي‌گيرند. در اجراي صحيح بحث گروهي، شاگردان بايد توانايي سازماندهي عقايد و ديدگاه‌هاي خود، انتقادات ديگران چه درست و چه نادرست و ارزيابي نظرهاي مختلف را در ضمن بحث داشته باشند. به عبارت ديگر روش بحث گروهي، روشي است كه به شاگردان فرصت مي‌دهد تا نظرها، عقايد و تجربيات خود را با ديگران در ميان بگذارند و انديشه‌هاي خود را با دلايل مستند بيان كنند (شعباني، 1386).

..................

روش پودماني:

روشي است كه در آن اهداف درس به اجزاي روشن و مشخصي تقسيم مي شوند يعني اهداف عملكردي تعيين مي شود. اهداف عملكردي ، بيان دقيق از يك قابليت مشخص يادگيري است كه به گونه اي روشن مورد مشاهده قرار مي گيرد. مجموعه اهداف جزئي عملكردي در كنار هم ، اهداف اصلي يادگيري يك واحد درسي را تشكيل مي دهند(دليرراد، 1388).

.........................

- روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني)

رويكرد جالبى است كه ويليام گوردون و دستيارانش در سال 1961 براى رشد خلاقيت از طريق بازى‏هاى نمايشى در آموزش و تدريس دروس مختلف، تدوين كرده‏اند و مى‏تواند مبناى نظرى روش بازسازى تجربيات گذشته باشد. الگوى بديعه‏پردازى يا افزايش تفكر خلاّق، براى كمك به دانش‏آموزان براى درهم شكستن زمينه ذهنى و توليد افكار و راه حل‏هاى تازه براى درك مسائل تاريخى و تحليل آنها، قابل استفاده است.

........................

- مفاهيم اساسي روش تدريس بديعه پردازي

اين الگو مفاهيمي ، چون استعاره قياس مستقيم ، قياس شخصي و تعارض فشرده از اين جمله اند . براي مثال از دانش آموزان خواسته مي شود كتاب درسي خود را با يك رودخانه يا يك لنگه كفش كهنه مقايسه كنند .

قياس مستقيم هم در امر نو آفريني فكري نقش ارزنده اي دارد . در قياس مستقيم ، دو موجود يا دو مفهوم مقايسه مي شوند . تعارض فشرده مفهومي است كه دو صورت يك عمل يا شيئي را توصيف مي كند . تعارض فشرده بينشي در فرد ايجاد مي كند كه ژرفاي زيادي دارد . دانش آموزان از طريق تعارض فشرده دو گونه داوري درباره يك فعاليت انجام مي دهند . مثلاً ، دانش آموزان درباره درس رياضي چنين قضاوت مي كنند ، آن درس « طاقت فرسا و لذت بخش » است . يا مي گويند تكنولوژي محصولي از تفكر عملي انسان است كه « سودبخش » و « دردسر آفرين » است (قوشلي و اديب، 1384).

..............................

- مراحل اجراي روش تدريس بديعه پردازي

مرحله اول : شرايط موجود

در اين مرحله ، معلم از دانش آموز مي خواهد كه به توصيف و تشريح شرايط حاضر يا موجود بپردازند . در مرحله نخست ، دانش آموزان آنچه از شرايط مي فهمند توصيف مي كنند .

مرحله دوم : قياس مستقيم

در اين مرحله معلم از دانش آموزان مي خواهد كه قياس هاي مستقيمي را پيشنهاد كنند . معلم دانش آموزان را وادار مي كند تا يكي از قياس هاي پيشنهادي را انتخاب كنند .

................

- روش تدريس ايفاي نقش

اين روش با عناوين ديگرى همچون وانمود سازى يا شبيه سازى(13) و بازيگرى يا نمايش در تقسيم‏بندى‏هاى روش تدريس مطرح است. ( ديلون، 1995 ). روش تدريس ايفاى نقش بر تجارب مستقيم و عينى‏اى متكى است كه مى‏تواند براى درس‏هايى كه براى نمايش دادن مناسب هستند، به كار رود.

...................

- مفاهيم اساسي روش تدريس ايفاي نقش

مفهوم ايفاي نقش مجسم كردن يا به تصوير كشيدن عواطف ، واژگان ( گفتار ) و اعمال است نقش ها به تنهايي متجلي و نمود نمي يابند ، با ايفاي نقش است كه آنچه مربوط به نقش است در برابر ديدگان قرار مي گيرند . مفهوم نقش عبارت است از دسته اي از عواطف و احساسات ، واژگان و اعمال نقش هر كس به ديد كسان ديگر داراي اسلوب خاص و رويه ويژه اي است .

نقش هايي را كه افراد بازي مي كنند متأثر از عواملي است كه طي ساليان بر فرد اثرگذار بوده اند .

..................

- محاسن و محدوديت‌هاي روش ايفاي نقش
الف) محاسن روش ايفاي نقش
1ـ روش ايفاي نقش، شاگردان را برمي‌انگيزد كه با شور و شوق و هيجان،‌ جريان نمايش را دنبال كنند.
.................

-خلاقيت و روش هاي تدريس

خلاقيت اوج توانايي تفكر بشري است كه توانسته است انسان را به مرحله پيشرفت و ترقي برساند و او را در حل تمام مسائل و مشكلات زندگي ياري دهد. نمونه هاي خلاقيت را مي توان در نقاشي روي ديوار در زمان

...................

- پيشرفت تحصيلي و عوامل موثر بر آن:

يكي از عاملهاي بسيار مهم در تكوين شخصيت نوجوان و جوان مدرسه مي باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترين نقش را در فرايند اجتماعي كردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طريق آموزش مهارتهاي علمي و فني و فراهم آوردن زمينه همكاري گروهي و مسيوليت پذيري نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصيت آنان را فراهم مي سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ايجاد آمادگي در نوجوانان و جوانان به منظور كسب مدارج عالي تحصيل مي كنند با وجود اين بسياري از نوجوانان بدون دريافت مدارج عاليه مستقيماً به زندگي وارد شده و چون فاقد آمادگي لازم براي ورود به آن مي باشند. احساس شكست و درماندگي نموده به بهداشت و سلامت رواني آنان آسيب وارد مي شود . علاوه بر آن فاكتورهاي ديگري نيز وجود دارد كه در موفقيت و يا عدم موفقيت دانش آموزان در مدرسه ودر نتيجه در زندگي آينده آنها تاثير دارد كه به ذكر پاره اي از آنها مي پردازيم.

...................

منابع:

احديان، منصور و آقازاده، محرم. (1380). روش هاي نوين تدريس، تهران: نشر آميژ.

اديب نيا ،اسد (1388).روش هاي تدريس پيشرفته: شوشتر دانشگاه آزاد اسلامي

انصاري راد، مژگان. (1379). آموزش درس مطالعات اجتماعي، تهران: نشر مدرسه.

اوجي نژاد، احمد رضا و سرخابي، محمد. (1382). بررسي تاثير الگوي تدريس بديعه پردازي بر پرورش خلاقيت دانش آموزان در درس انشا مدارس راهنمايي شهر شيراز. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي.

.......................

قيمت محصول : 27000 تومان

دانلود
برچسب

مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش مباني نظري روش تدريس ارتباط تدريس يادگيري روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) روش تدريس ايفاي نقش مباني نظري و بيشينه تحقيق روش تدريس مباني نظري و بيشينه تحقيق ارتباط تدريس مباني نظري يادگيري مباني نظري و بيشينه تحقيق روش تدريس بديعه پ

مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش
مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش

فرمت فايل : docx

حجم : 64

صفحات : 51

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- تدريس

اصطلاح تدريس ،اگر چه در متون علوم تربيتي مفهومي آشنا به نظر مي رسد ،اكثر معلمان و مجريان برنامه هاي درسي با معني و ماهيت درست آن آشنايي دارند . برداشتهاي مختلف معلمان از مفهوم تدريس مي تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ي كار كردن با آنها تأثير مثبت يا منفي بر جاي گذارد . برداشت چند گانه از مفهوم تدريس مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد ؛از مهمترين آنها ضعف دانش پايه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از ديدگاههاي مختلف تربيتي است. گاهي آشفتگي و اغتشاش در درك مفاهيم تربيتي به حدي است كه بسياري از كارشناسان ، معلمان و دانشجويان اين رشته مفاهيمي چون پرورش ، آموزش ،تدريس و حرفه آموزي را يكي تصور مي كنند وبه جاي هم به كار مي برند . اين مفاهيم اگر چه ممكن است در برخي جهات وجوه مشترك و در هم تنيده داشته باشند ، اصولاً مفاهيم مستقلي هستند و معناي خاص خود را دارند (فلاحي، 1388).

........................

- روش هاي تدريس
تدريس, تنها فعاليت معلم در كلاس درس نيست بلكه فعاليتي دو جانبه از طرف معلم و دانش آموزان ميباشد كه در جريان آن, بين دانش آموزان با يكديگر و معلم تعامل وجود دارد.
روش تدريس را ميتوان به دو گروه عمده تقسيم كرد: روشهاي تدريس فعال و روشهاي تدريس غير فعال (سنتي). (عيبري، 1389).
..................

- يادگيري فعا ل چيست؟

به طور خلاصه يادگيري فعال آن است كه دانش آموزدر توليد مفهوم مشاركت دارد در مقابل ،يادگيري انفعالي قرار دادن دانش آموز در مقابل مفاهيم آماده واز پيش طرح شده اي است كه انتظار ميرود كه آن ها را حفظ كند در يادگيري فعال موضوع مهم آموختن مطالب همراه بادرك وفهم آن هاست اين نوع آموختن تنها ازراه در گير شدن مستقيم با مسئله وكسب تجربه هاي دست اول حاصل مي شود اما درياگيري انفعالي تاكيد بر خواندن مطالب و حفظ كردن آن هاست . تفاوت هاي اين دو روش در جدول 1 آمده است.

جدول 1: مقايسه روش هاي ياددهي سنتي (غير فعال) و يادگيري (روش نوين و فعال) (يغما، 1380).

....................

- ارتباط بين تدريس و يادگيري

يادگيري، فرايندي مداوم در طول زندگي انسان محسوب مي شود . از جريان پيچيده سخن گفتن در آغاز زندگي كه به ظاهر با سهولت انجام ميگيرد تا يادگيري نظريه هاي پيچيده علمي و حل مسائل دشوار، همه براساس فرايند يادگيري صورت مي پذيرد. يادگيري ممكن است بدون دخالت فرد خاصي به عنوان معلم صورت گيرد و يا با نظارت و هدايت معلم انجام شده و هدف و جهت خاصي را داشته باشد كه به آن يادگيري رسمي گويند.

..........................

- انواع روش هاي فعال تدريس:

- بارش مغزي

اين روش توسط الكس اسبورن در سال 1988 معرفي شد. در آن زمان بنياد فرهنگي اسبورن اين روش را در چندين شركت تحقيقاتي، بازرگاني، علمي و فني براي حل مشكلات و مسائل مديريت به كار گرفت. موفقيت اين روش در كمك به حل مسائل آن چنان بود كه ظرف مدت كوتاهي به عنوان روشي كارآمد شناخته شد. فرهنگ لغت " وبستر" تعريف بارش مغزي را چنين بيان مي دارد: تكنيك برگزاري يك كنفرانس كه در آن سعي گروه بر اين است تا راه حل مشخصي را بيابد. در اين روش همه نظرات در جمع بندي مورد استفاده قرار مي گيرند.

آموزش مبتني بر روش بارش مغزي شامل مراحل زير است :

الف) خلاقيت و توليد انديشه

بيان و تقهيم موضوع جلسه به وسيله رئيس جلسه.
اعلام وظايف اعضا، منشي و مشاهده كنندگان به وسيله رئيس جلسه .
بيان قوانين جلسه به وسيله رئيس جلسه .
شروع جلسه بارش مغزي و ارائه نظرات به صورت چرخشي و نوبتي.
ثبت نظريات و آراي بيان شده در حين اجراي جلسه به وسيله منشي.
ب ) قضاوت و ارزشيابي (معدن دار و كاكيا، 1387).

...........................

- بحث گروهي:

يكي از روش هاي معمول براي تدريس روش بحث گروهي مي باشد. روش تدريس بحث گروهي، يكي از انواع روش‌هاي سنتي است كه در بيشتر مدارس دنيا در طول تاريخ آموزش و پرورش از آن استفاده كرده‌اند و امروزه نيز يكي از متداولترين روش‌هاي حاكم بر مدارس است. روش بحث گروهي گفتگويي است سنجيده و منظم درباره موضوعي خاص كه مورد علاقه مشترك شركت‌كنندگان در بحث است. در صورت بالابودن جمعيت كلاس، بايد آنها را به گروه‌هاي كوچكتر تقسيم و يا از روش‌هاي ديگر استفاده كرد. در اين روش، معمولاً معلم موضوع يا مسأله خاصي را مطرح مي‌كند و شاگردان درباره آن به مطالعه، انديشه، بحث و اظهارنظر مي‌پردازند و نتيجه مي‌گيرند، بنابراين برخلاف روش سخنراني در اين روش، شاگردان در فعاليت‌هاي آموزشي، فعالانه شركت مي‌كنند و مسئوليت يادگيري را به عهده مي‌گيرند. در اجراي صحيح بحث گروهي، شاگردان بايد توانايي سازماندهي عقايد و ديدگاه‌هاي خود، انتقادات ديگران چه درست و چه نادرست و ارزيابي نظرهاي مختلف را در ضمن بحث داشته باشند. به عبارت ديگر روش بحث گروهي، روشي است كه به شاگردان فرصت مي‌دهد تا نظرها، عقايد و تجربيات خود را با ديگران در ميان بگذارند و انديشه‌هاي خود را با دلايل مستند بيان كنند (شعباني، 1386).

..................

روش پودماني:

روشي است كه در آن اهداف درس به اجزاي روشن و مشخصي تقسيم مي شوند يعني اهداف عملكردي تعيين مي شود. اهداف عملكردي ، بيان دقيق از يك قابليت مشخص يادگيري است كه به گونه اي روشن مورد مشاهده قرار مي گيرد. مجموعه اهداف جزئي عملكردي در كنار هم ، اهداف اصلي يادگيري يك واحد درسي را تشكيل مي دهند(دليرراد، 1388).

.........................

- روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني)

رويكرد جالبى است كه ويليام گوردون و دستيارانش در سال 1961 براى رشد خلاقيت از طريق بازى‏هاى نمايشى در آموزش و تدريس دروس مختلف، تدوين كرده‏اند و مى‏تواند مبناى نظرى روش بازسازى تجربيات گذشته باشد. الگوى بديعه‏پردازى يا افزايش تفكر خلاّق، براى كمك به دانش‏آموزان براى درهم شكستن زمينه ذهنى و توليد افكار و راه حل‏هاى تازه براى درك مسائل تاريخى و تحليل آنها، قابل استفاده است.

........................

- مفاهيم اساسي روش تدريس بديعه پردازي

اين الگو مفاهيمي ، چون استعاره قياس مستقيم ، قياس شخصي و تعارض فشرده از اين جمله اند . براي مثال از دانش آموزان خواسته مي شود كتاب درسي خود را با يك رودخانه يا يك لنگه كفش كهنه مقايسه كنند .

قياس مستقيم هم در امر نو آفريني فكري نقش ارزنده اي دارد . در قياس مستقيم ، دو موجود يا دو مفهوم مقايسه مي شوند . تعارض فشرده مفهومي است كه دو صورت يك عمل يا شيئي را توصيف مي كند . تعارض فشرده بينشي در فرد ايجاد مي كند كه ژرفاي زيادي دارد . دانش آموزان از طريق تعارض فشرده دو گونه داوري درباره يك فعاليت انجام مي دهند . مثلاً ، دانش آموزان درباره درس رياضي چنين قضاوت مي كنند ، آن درس « طاقت فرسا و لذت بخش » است . يا مي گويند تكنولوژي محصولي از تفكر عملي انسان است كه « سودبخش » و « دردسر آفرين » است (قوشلي و اديب، 1384).

..............................

- مراحل اجراي روش تدريس بديعه پردازي

مرحله اول : شرايط موجود

در اين مرحله ، معلم از دانش آموز مي خواهد كه به توصيف و تشريح شرايط حاضر يا موجود بپردازند . در مرحله نخست ، دانش آموزان آنچه از شرايط مي فهمند توصيف مي كنند .

مرحله دوم : قياس مستقيم

در اين مرحله معلم از دانش آموزان مي خواهد كه قياس هاي مستقيمي را پيشنهاد كنند . معلم دانش آموزان را وادار مي كند تا يكي از قياس هاي پيشنهادي را انتخاب كنند .

................

- روش تدريس ايفاي نقش

اين روش با عناوين ديگرى همچون وانمود سازى يا شبيه سازى(13) و بازيگرى يا نمايش در تقسيم‏بندى‏هاى روش تدريس مطرح است. ( ديلون، 1995 ). روش تدريس ايفاى نقش بر تجارب مستقيم و عينى‏اى متكى است كه مى‏تواند براى درس‏هايى كه براى نمايش دادن مناسب هستند، به كار رود.

...................

- مفاهيم اساسي روش تدريس ايفاي نقش

مفهوم ايفاي نقش مجسم كردن يا به تصوير كشيدن عواطف ، واژگان ( گفتار ) و اعمال است نقش ها به تنهايي متجلي و نمود نمي يابند ، با ايفاي نقش است كه آنچه مربوط به نقش است در برابر ديدگان قرار مي گيرند . مفهوم نقش عبارت است از دسته اي از عواطف و احساسات ، واژگان و اعمال نقش هر كس به ديد كسان ديگر داراي اسلوب خاص و رويه ويژه اي است .

نقش هايي را كه افراد بازي مي كنند متأثر از عواملي است كه طي ساليان بر فرد اثرگذار بوده اند .

..................

- محاسن و محدوديت‌هاي روش ايفاي نقش
الف) محاسن روش ايفاي نقش
1ـ روش ايفاي نقش، شاگردان را برمي‌انگيزد كه با شور و شوق و هيجان،‌ جريان نمايش را دنبال كنند.
.................

-خلاقيت و روش هاي تدريس

خلاقيت اوج توانايي تفكر بشري است كه توانسته است انسان را به مرحله پيشرفت و ترقي برساند و او را در حل تمام مسائل و مشكلات زندگي ياري دهد. نمونه هاي خلاقيت را مي توان در نقاشي روي ديوار در زمان

...................

- پيشرفت تحصيلي و عوامل موثر بر آن:

يكي از عاملهاي بسيار مهم در تكوين شخصيت نوجوان و جوان مدرسه مي باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترين نقش را در فرايند اجتماعي كردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طريق آموزش مهارتهاي علمي و فني و فراهم آوردن زمينه همكاري گروهي و مسيوليت پذيري نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصيت آنان را فراهم مي سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ايجاد آمادگي در نوجوانان و جوانان به منظور كسب مدارج عالي تحصيل مي كنند با وجود اين بسياري از نوجوانان بدون دريافت مدارج عاليه مستقيماً به زندگي وارد شده و چون فاقد آمادگي لازم براي ورود به آن مي باشند. احساس شكست و درماندگي نموده به بهداشت و سلامت رواني آنان آسيب وارد مي شود . علاوه بر آن فاكتورهاي ديگري نيز وجود دارد كه در موفقيت و يا عدم موفقيت دانش آموزان در مدرسه ودر نتيجه در زندگي آينده آنها تاثير دارد كه به ذكر پاره اي از آنها مي پردازيم.

...................

منابع:

احديان، منصور و آقازاده، محرم. (1380). روش هاي نوين تدريس، تهران: نشر آميژ.

اديب نيا ،اسد (1388).روش هاي تدريس پيشرفته: شوشتر دانشگاه آزاد اسلامي

انصاري راد، مژگان. (1379). آموزش درس مطالعات اجتماعي، تهران: نشر مدرسه.

اوجي نژاد، احمد رضا و سرخابي، محمد. (1382). بررسي تاثير الگوي تدريس بديعه پردازي بر پرورش خلاقيت دانش آموزان در درس انشا مدارس راهنمايي شهر شيراز. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي.

.......................

قيمت محصول : 27000 تومان

دانلود
برچسب

مباني نظري روش تدريس و ارتباط تدريس و يادگيري و روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) و روش تدريس ايفاي نقش مباني نظري روش تدريس ارتباط تدريس يادگيري روش تدريس بديعه پردازي (نوآفريني) روش تدريس ايفاي نقش مباني نظري و بيشينه تحقيق روش تدريس مباني نظري و بيشينه تحقيق ارتباط تدريس مباني نظري يادگيري مباني نظري و بيشينه تحقيق روش تدريس بديعه پ

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 44

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 443
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 85
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 35
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1236
  • بازدید ماه : 1443
  • بازدید سال : 4266
  • بازدید کلی : 201825
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی