loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات

بازدید : 252
11 زمان : 1399:2

مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج

فرمت فايل : docx

حجم : 123

صفحات : 39

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- اسباب و ابزار ابتلاء

خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار مي‌گيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان مي‌كشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب مي‌گردند.

در يك تقسيم بندي كلي، مي‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي:

«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1]

«وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2]

اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آن‌چه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد مي‌دانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد مي‌انگارند، در حالي‌كه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است.

در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اين‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

- ديني و شرعي

به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره مي‌شود:

- تكاليف عمومي

يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمان‌ها و مكان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مكان‌ها لازم است.

-نماز

مهم‌ترين وسيله‌اي كه باعث نزديكي انسان به خدا مي‌شود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس مي‌شود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز مي‌دارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.

...................

- روزه

..................

- جهاد

...............

- حج

...............

- فرستادن انبياء و ولايت امامان

..................

- آيات الهي و معجزات انبياء

...................

- ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)

...................

- تكاليف ويژه

.....................

- صيد در حال احرام

....................

- تغيير قبله

...................

- طبيعي و انساني

....................

- نعمت‌ها و خوشي‌ها

..................

- مال

.....................

- جان

..................

- فرزند

...................

- زينت‌هاي دنيايي

......................

- زيبايي چهره

....................

- ويژگي‌هاي ممتاز افراد و ملت‌هاي مختلف

.....................

- مقامات و برتري‌ها‌ي اجتماعي

.................

- قدرت

....................

- غلبه بر دشمن و پيروزي

....................

- نعمت‌هاي حلال

...................

- شهرت

.......................

- كل آفرينش

..................

- گرفتاري و سختي‌ها

..................

- فقر

..................

- ترس

.................

- امور طبيعي

................

- از حاكم ستمگر

.................

- دشمني‌ها

................

- بيماري

.................

- ناكامي و مشقت‌ها

................

- مرگ

................

- القائات و وسوسه‌هاي شياطين

..................

- آزارهاي ديگران

...............

- منافقان

...............

- مومنان

....................

- خويشان

رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار مي‌دهد.

- همسايه

امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايه‌اي دارد كه او را مي‌آزارد.

- همسر

سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است.

- غم و اندوه

قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده..............

...............

- هواي نفس

...................

- اختلاف درجات و مراتب

...................

- آفات ابتلا

آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان مي‌گذرد:

- آفات ابتلاء به نعمت‌ها و خوشي‌ها

- عجب

اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور مي‌كند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر مي‌كنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب مي‌شوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنه‌ي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمون‌هاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد.

«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم مي‌گويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آن‌ها نمي‌دانند.[10]

..................

- دل بستن به نعمت

.......................

- غفلت

.................

- آفات ابتلاء به سختي وناخوشي‌ها

..................

- تحقير

.................

- ناخوشنودي از خداوند

..................

- بي‌تابي و بي‌قراري

.................

- نااميدي

....................

- حسد

..................

- غفلت

..................

فهرست منابع

* قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق.

* قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسي

1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

................

....................

...............


[1]. اعراف،168.

[2]. انبيا، 35.

[3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بي‌نهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153.

[4]. عنكبوت، 45.

[5]. بقره، 45.

[6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283.

[7]. همان، ص214.

[8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354.

[9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315.

[10]. زمر، 49.

قيمت محصول : 27000 تومان

دانلود

مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج
مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج

فرمت فايل : docx

حجم : 123

صفحات : 39

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- اسباب و ابزار ابتلاء

خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار مي‌گيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان مي‌كشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب مي‌گردند.

در يك تقسيم بندي كلي، مي‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي:

«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1]

«وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2]

اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آن‌چه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد مي‌دانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد مي‌انگارند، در حالي‌كه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است.

در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اين‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهيم كرد:

- ديني و شرعي

به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره مي‌شود:

- تكاليف عمومي

يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمان‌ها و مكان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مكان‌ها لازم است.

-نماز

مهم‌ترين وسيله‌اي كه باعث نزديكي انسان به خدا مي‌شود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس مي‌شود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز مي‌دارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.

...................

- روزه

..................

- جهاد

...............

- حج

...............

- فرستادن انبياء و ولايت امامان

..................

- آيات الهي و معجزات انبياء

...................

- ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف)

...................

- تكاليف ويژه

.....................

- صيد در حال احرام

....................

- تغيير قبله

...................

- طبيعي و انساني

....................

- نعمت‌ها و خوشي‌ها

..................

- مال

.....................

- جان

..................

- فرزند

...................

- زينت‌هاي دنيايي

......................

- زيبايي چهره

....................

- ويژگي‌هاي ممتاز افراد و ملت‌هاي مختلف

.....................

- مقامات و برتري‌ها‌ي اجتماعي

.................

- قدرت

....................

- غلبه بر دشمن و پيروزي

....................

- نعمت‌هاي حلال

...................

- شهرت

.......................

- كل آفرينش

..................

- گرفتاري و سختي‌ها

..................

- فقر

..................

- ترس

.................

- امور طبيعي

................

- از حاكم ستمگر

.................

- دشمني‌ها

................

- بيماري

.................

- ناكامي و مشقت‌ها

................

- مرگ

................

- القائات و وسوسه‌هاي شياطين

..................

- آزارهاي ديگران

...............

- منافقان

...............

- مومنان

....................

- خويشان

رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار مي‌دهد.

- همسايه

امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايه‌اي دارد كه او را مي‌آزارد.

- همسر

سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است.

- غم و اندوه

قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده..............

...............

- هواي نفس

...................

- اختلاف درجات و مراتب

...................

- آفات ابتلا

آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان مي‌گذرد:

- آفات ابتلاء به نعمت‌ها و خوشي‌ها

- عجب

اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور مي‌كند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر مي‌كنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب مي‌شوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنه‌ي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمون‌هاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد.

«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم مي‌گويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آن‌ها نمي‌دانند.[10]

..................

- دل بستن به نعمت

.......................

- غفلت

.................

- آفات ابتلاء به سختي وناخوشي‌ها

..................

- تحقير

.................

- ناخوشنودي از خداوند

..................

- بي‌تابي و بي‌قراري

.................

- نااميدي

....................

- حسد

..................

- غفلت

..................

فهرست منابع

* قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق.

* قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسي

1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

................

....................

...............


[1]. اعراف،168.

[2]. انبيا، 35.

[3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بي‌نهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153.

[4]. عنكبوت، 45.

[5]. بقره، 45.

[6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283.

[7]. همان، ص214.

[8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354.

[9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315.

[10]. زمر، 49.

قيمت محصول : 27000 تومان

دانلود

برچسب ها مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج فرمت فايل : docx حجم : 123 صفحات : 39 گروه : مباني و پيشينه نظري توضيحات محصول : مباني نظري اسباب و ابزار ابتلاء، تكاليف عمومي، روزه، جهاد، حج مشخصات محصول: توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش) همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه توضيحات نظري كامل در مورد متغير رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA) خلاصه اي از كار: - اسباب و ابزار ابتلاء خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسايلي را به كار مي‌گيرد تا اين سنّت الهي به اجراء درآيد او انسان را با وسايلي گوناگون در مدرسه حيات به امتحان مي‌كشاند، جمع امور و وسايلي كه به نحوي با آدمي در ارتباط اند و در حيات و زندگي وي مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب مي‌گردند. در يك تقسيم بندي كلي، مي‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسيم كرد: 1- ديني و شرعي 2- طبيعي و انساني، و خود طبيعي و انساني يا خير و نيكي است و يا شر و بدي: «وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّيئاتِ...» [1] «وَ نَبلوَكُم بِالشَّر وَ الخَيرِ فِتنَةً...»[2] اين تقسيم براساس ظاهر است يعني آن‌چه كه ظاهرا مردم آن را خوب و بد مي‌دانند، مانند مال كه مردم آن را نيك پنداشته و فقر را بد مي‌انگارند، در حالي‌كه اگر از اين ابتلائات با سربلندي بيرون بيايند، در هر صورت حسنه است و اگر شكست بخورد شكستي بزرگ است. در قرآن و سنّت از وسايل و ابزار مختلفي به منظور ابتلاء انسان نام برده شده كه ما در اين‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهيم كرد: - ديني و شرعي به عنوان نمونه به بعضي از تكاليف شرعي كه ابزار آزمايش الهي هستند اشاره مي‌شود: - تكاليف عمومي يكسري از تكاليف شرعي براي همه و در همه زمان‌ها و مكان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مكان‌ها لازم است. -نماز مهم‌ترين وسيله‌اي كه باعث نزديكي انسان به خدا مي‌شود و باعث تكامل روح و تزكيه نفس مي‌شود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَي عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنكَر»[4]، يقيناً نماز از كارهاي زشت و ناپسند باز مي‌دارد. «وَاستَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَهٌ إِلَّا عَلَي الخاشِعِين»[5]، از صبر و نماز ياري بخواهيد و يقيناً اين كار جز بر فروتنان، گران و دشوار است. ................... - روزه .................. - جهاد ............... - حج ............... - فرستادن انبياء و ولايت امامان .................. - آيات الهي و معجزات انبياء ................... - ابتلاء خاص مؤمنان، غيبت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف) ................... - تكاليف ويژه ..................... - صيد در حال احرام .................... - تغيير قبله ................... - طبيعي و انساني .................... - نعمت‌ها و خوشي‌ها .................. - مال ..................... - جان .................. - فرزند ................... - زينت‌هاي دنيايي ...................... - زيبايي چهره .................... - ويژگي‌هاي ممتاز افراد و ملت‌هاي مختلف ..................... - مقامات و برتري‌ها‌ي اجتماعي ................. - قدرت .................... - غلبه بر دشمن و پيروزي .................... - نعمت‌هاي حلال ................... - شهرت ....................... - كل آفرينش .................. - گرفتاري و سختي‌ها .................. - فقر .................. - ترس ................. - امور طبيعي ................ - از حاكم ستمگر ................. - دشمني‌ها ................ - بيماري ................. - ناكامي و مشقت‌ها ................ - مرگ ................ - القائات و وسوسه‌هاي شياطين .................. - آزارهاي ديگران ............... - منافقان ............... - مومنان .................... - خويشان رسول الله (صلي الله عليه و آله) فرمود: «ما كان و لا يكون و لا هو كائن نبي و لا مومن الا و له قرابة يؤذيه»[6] هيچ پيامبر يا مومني نبوده و نيست و هيچ گاه نخواهد بود مگر اين كه خويشاوندي دارد كه او را آزار مي‌دهد. - همسايه امام رضا (عليه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلي الله عليه و آله) نقل كردند: «ما كان و لا يكون الي يوم القيامة مومن الا له جار يؤذيه.»[7] هيچ وقت نبوده و تا قيامت هم نخواهد بود مومن مگر اين كه همسايه‌اي دارد كه او را مي‌آزارد. - همسر سكوني از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده: «قال اميرالمومنين (عليه السلام) اياكم و تزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع» [8] برحذر باشيد از ازدواج با همسر سبك سر، براستي كه همراهي با او بلا و فرزند او تباه است. - غم و اندوه قال الصادق (عليه السلام): «إن العبد إذا كثرت ذنوبه و لم يجد ما يكفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن في الدنيا ليكفرها به فإن فعل ذلك به و إلا فعذبه في قبره ليلقاه الله عزو جل يوم يلقاه و ليس شي يشهد علي بشي من ذنوبه»[9] براستي كه اگر گناهان بنده.............. ............... - هواي نفس ................... - اختلاف درجات و مراتب ................... - آفات ابتلا آفات در ابتلائات خوشي و ناخوشي، مختلف است، اين آفات در ذيل از نظرتان مي‌گذرد: - آفات ابتلاء به نعمت‌ها و خوشي‌ها - عجب اين آفت بيشتر در ابتلاي به نعمت ظهور مي‌كند. چه بسا افرادي كه در ابتلاي به نقمت صبوري و حتي شكر مي‌كنند ولي بعداً از صبر خود گرفتار عجب مي‌شوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممكن است به عجب و خودبيني دچار شود به اين صورت كه در امتحانات حسنه‌ي الهي اكرام و انعام او را به شايستگي خود مربوط سازد و آزمون‌هاي دشوار و پر محنت و زحمت براي خود تحقير و ناشايست پندارد. «اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِيتُهُ عَلي عِلمٍ بَل هِي فِتنَة وَ لكِنّ اَكثَرَ هُم لايعلمُون» وقتي از جانب خود نعمتي به او (انسان) عطا كنيم مي‌گويد: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنين نيست، بلكه آن آزموني است ولي بيشتر آن‌ها نمي‌دانند.[10] .................. - دل بستن به نعمت ....................... - غفلت ................. - آفات ابتلاء به سختي وناخوشي‌ها .................. - تحقير ................. - ناخوشنودي از خداوند .................. - بي‌تابي و بي‌قراري ................. - نااميدي .................... - حسد .................. - غفلت .................. فهرست منابع * قرآن كريم، مترجم: حسين انصاريان، قم، اسوه، 1383ش. * قرآن كريم، مترجم: محمد مهدي فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكريم،1415ه.ق. * قرآن كريم، مترجم: مهدي الهي قمشه اي، قم، دانش، 1384ش. منابع فارسي 1-آقا جمال خوانساري، محمد بن حسين، شرح آقا جمال خوانساري برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش. 2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزكيه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي، 1375 هـ. ش، چاپ اول. ................ .................... ............... [1]. اعراف،168. [2]. انبيا، 35. [3]. محمد تقي مصباح يزدي، عروج تا بي‌نهايت، قم، مؤسسةآموزشي وپژوهشي امام خميني،1386 ش، ص 150 و 153. [4]. عنكبوت، 45. [5]. بقره، 45. [6]. علي ابن حسن طبرسي، همان، ص283. [7]. همان، ص214. [8]. محمد ابن يعقوب كليني، همان، ج5، ص354. [9]. محمد باقر بن محمد تقي مجلسي، همان، ج5، ص315. [10]. زمر، 49. قيمت محصول : 27000 تومان دانلود ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 44

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 443
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 53
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 176
  • بازدید ماه : 1778
  • بازدید سال : 4601
  • بازدید کلی : 202160
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی