loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات

بازدید : 265
11 زمان : 1399:2

مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه
مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه

فرمت فايل : docx

حجم : 86

صفحات : 57

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- اهميت حبوبات در تغذيه انسان

حبوبات يكي ازمهمترين منابع گياهي غني ازپروتئين و دومين منبع مهم غذائي انسان به شمار مي رود و در كنار غلات، نقش بسيار موثري درتغذيه انسان دارد. در كشورهائي كه از نظر كمي و كيفي در فقر غذائي هستند، حبوبات اهميت ويژه اي داشته و جزء اصلي رژيم غذائي مردم فقير جهان محسوب
مي گردد.

انرژي حبوبات معادل غلات است. از نظر اسيدهاي آمينه (بخصوص ليسين)غني هستند. لگوم ها با توجه به داشتن ريشه هاي عميق، علاوه برتحمل شرايط خشكي كه جهت كشت در مناطق خشك توصيه مي شود، باداشتن ويژگي تثبيت ازت، موجب بهبود حاصلخيزي خاك اعم ازخواص فيزيكي، شيميائي و زيستي شده و نقش مهمي در پايداري نظام كشاورزي ايفا مي كند. به همين خاطرحبوبات در تناوب زراعي جايگاه خاصي داشته ودامنه سازگاري وسيعي دارند. در عرضهاي جغرافيائي و دامنه هاي حرارتي مختلف اعم از مناطق گرمسيري و سردسيري قابل كشت مي باشند. اين محصولات هم به طور منفرد و هم به صورت كشت مخلوط با ساير محصولات قابل كشت هستند. گياهاني كم توقع بوده و براي كشت در نظام هاي زراعي كم نهاده مطلوب هستند (صادقي‌پور، 1380).

......................

- ارزش غذايي عدس

عدس بعلت داشتن پروتئين زياد (23 تا 32 درصد) و سهل‌ الهضم بودن و ارزش غذايي خوب، در بين ساير حبوبات از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشد و بخش عمده‌اي از رژيم غذايي مردم تنگدست را تشكيل داده و به همراه نخود و باقلا بعنوان گوشت مردم فقير شناخته شده و اغلب جايگزين گوشت مي‌شود. بطور متوسط حبوبات مانند عدس، مقدار پروتئيني بيشتر از دو برابر غلات توليد مي‌كنند (باقري و همكاران 1376) .

....................

- اهميت اقتصادي، سطح زير كشت و توليد عدس

لگومها پس از غلات مهمترين گياهان زراعي بشمار مي‌روند و به تيره Fabaceae تعلق دارند. زراعت لگومهاي دانه‌اي سريعترين راه افزايش توليد پروتئين در كشورهاي در حال توسعه آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين است. سطح زير كشت جهاني حبوبات 54/64 ميليون هكتار و توليد كل آنها 6/43 ميليون تن مي‌باشد و متوسط عملكرد جهاني آنها 856 كيلوگرم در هكتار است كه اكنون هدف، افزايش اين عملكرد به 1500- 1000 كيلوگرم در هكتار مي‌باشد. سطح زير كشت عدس در دنيا بيش از 2 ميليون هكتار و كل توليد آن 3/2 ميليون تن است (هانيسگي،1380). پروتئين حبوبات از نظر اسيدآمينۀ ليزين غني است ولي از نظر تركيبات گوگرددار مثل اسيدآمينه ميتونين فقير است، به همين دليل تركيب غلات- حبوبات غذاي كاملي است. مصرف سرانه حبوبات از 64 به 40 گرم در روز كاهش يافته است (هوتين، 1376)

................

- گياه‌شناسي عدس

عدس (Lens culinaris) از جنس Lens و متعلق به خانواده لگومينوزه (بقولات) است نام لاتين اين گونه اولين بار توسط مديكوس در سال 1787 منتشر شد (هوتين، 1376).

عدس‌ها متعلق به طايفه Viciceae هستند كه خود داراي 5 جنس Lens، Vicia، Pisum، Lathyrus و Vavilovia مي‌باشد. اين‌ها همگي از يك خزانه ژني بوده و قادرند براحتي با هم تلاقي شوند (هانسيگي و همكاران،1380).

...................

- سابقه كشت عدس

عدس از قديمي‌ترين منابع غذايي گياهي بشر است و سابقه كشت و كار آن به قدمت تاريخ كشاورزي است و همزمان با گندم بوده است. عدس هم در قرآن (سوره بقره آيه 61) و هم در انجيل نام برده شده است. وجود بقاياي دانه‌هاي عدس در مقابر مصري به 2300 سال قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد (مجنون حسيني، 1372). اين گياه بومي جنوب غربي تركيه و تركستان است (هانسيگي و همكاران، 1380)

................

- اهميت كشت و كار عدس

عدس بعلل زير قادر است در كشاورزي نوين نقش عمده‌اي را ايفا نمايد:

1- ورود در برنامه‌هاي تناوب زراعي، بدليل تثبيت ازت باعث حاصلخيزي خاك مي‌شود و براي محصولات پس از خود سودمند است. در تناوب با غلات در مزرعه عدس مي‌توان با استعمال علف‌كش بر عليه گرامينه، علفهاي هرز را به نحوي كنترل نمود و همچنين بيماري‌هاي ريشه‌اي را در غلات كاهش داد (هوتين، 1376).

2- سازگاري نسبتاً خوب با اقليم‌هاي خشك و نيمه خشك، بطوريكه در مناطق گرم و خشك در پائيز و در نواحي سردسيري، اواخر زمستان تا اوايل بهار كشت مي‌شود.

3- طول دوره رشد نسبتاً كوتاه، 70 تا 100 روز و امكان كشت آن بعنوان محصول دوم بعد از غلات.

4- ارزش غذايي خوب كاه آن در تغذيه دام كه بمراتب ارزش غذايي بهتري از كاه غلات دارد و علوفه خوبي براي پرواربندي مي‌باشد (احمد، 1997).

.................

- موارد استفاده

...................

- آب و هواي مناسب كاشت عدس

در شرايط آب وهوايي ايران امكان كشت گياه عدس به هر دو صورت ديم و آبي وجود دارد و با توجه به تنوع ارقام اين گياه در قاره آسيا و نيز در ايران، امكانات انتخاب در آن براي بهبود عملكرد و ساير صفات زراعي وجود دارد (رافضي، 1375).

.............

- فتوپريود و درجه حرارت

اين گياه جزو گياهان روز بلند است كه بطول روشنايي 14 ساعت يا بيشتر احتياج دارد، واريته‌هاي بي‌تفاوت (روزخنثي) نيز در بين آنها ديده مي‌شود. عدس‌هايي كه در شرايط روز كوتاهي كشت مي‌شوند، رشد رويشي بيشتري خواهند داشت. نوسانات در طول روشنايي، درجه حرارت روز و شب مي‌تواند روي فنولوژي و ساختمان گياه، گلدهي، تشكيل غلاف و ميزان محصول اثر بگذارد. عدس گياه مخصوص مناطق معتدله سرد تا نواحي خشك و گرم است، در ارتفاعات و مناطق گرم تا 2000 متري از سطح دريا كشت مي‌شود (محمودي، 1383).

..............

- جوانه‌زني

.............

- نياز آبي

................

- نيازخاكي و كودي

.................

- عمليات زراعي

................

- بررسي تنوع ژنتيكي عملكرد عدس

...............

- تثبيت بيولوژيكي ازت

يك زراعت عدس كه 2 تن دانه توليد كند حدود 100 كيلوگرم ازت، 28 كيلوگرم فسفر و 78 كيلوگرم پتاس در هكتار جذب مي‌كند. تحت شرايط تلقيح بذر با ريزوبيوم بصورت طبيعي 85 درصد كل نياز ازت از طريق تثبيت ازت تأمين مي‌گردد (مجنون حسيني، 1372؛ هانسيگي و همكاران ، 1380؛ هوتين، 1376).

................

- تراكم و نقش آن در زراعت

دستيابي به يك عملكرد خوب مستلزم توليد يك محصول خوب مي باشد. تراكم مناسب ضمن استفاده كامل از مواد غذائي و رطوبت، به خوبي با علفهاي هرز رقابت مي كند. حد مطلوب تراكم كاشت بسته به شرايط محيطي و تيپ گياه فرق مي كند. يكي از روشهاي مؤثر در مورد بالا بردن كارائي استفاده از بارندگيها در فصل زراعي، انتخاب تراكم مناسب است. بطور كلي تراكم كاشت تاثير اساسي بر رشد گياه دارد، زيرا نوع شرايط محيطي را كه در مراحل مختلف رشد، گياه با آن مواجه خواهد شد تعيين خواهد كرد . (محمودي، 1383).

................

- تاريخ كاشت و نقش آن در زراعت

رعايت تاريخ كشت براي جلوگيري از تخريب خاك و بستر كشت مناسب توسط عمليات به موقع ماشين آلات از رشد و تكثير به موقع تعدادي از آفت ها جلوگيري مي كند و يكي از عوامل موثر در سالم سازي محيط كشت به شمار مي رود . زيرا با تغيير دادن زمان كاشت مي توان بعضي از آفت ها را كنترل كرد .

عدس علاوه بر تثبيت نيتروژن هوا و مناسب ساختن آن براي گياه ميزبان و محصولات بعدي، در تناوب با غلات باعث شكستن سيكل آفات و بيماري هاي غلات كه در اثر سيستم هاي تك كشتي بوجود مي آيند، مي شود و از اين طريق باعث پايداري در سيستم هاي زراعي غلات مي گردد (ساركر و همكاران، 2002).

......................

- تاثير تاريخ كاشت بر عملكرد و صفات گياهان زراعي

تغيير تاريخ كاشت باعث تغيير طول روز، دماي حداكثر و حداقل رطوبت نسبي و ساير شرايط محيطي در طول فصل رشد گياه شده و بر طول دوره رشد، مراحل فنولوژيك و در نهايت بر عملكرد كمي و كيفي گياه تاثير مي گذارد. اصولا براي هر محصولي زمان كاشت مطلوبي وجود دارد كه به تاخير افتادن آن موجب كاهش عملكرد مي گردد (سرمدنيا، 1369).

انتخاب تاريخ كاشت مناسب به علت ضرورت استفاده حداكثر از عوامل محيطي طي فصل رشد، حائز اهميت است. تاريخ كاشت مطلوب از محلي به محل ديگر و در يك محل نيز از ژنوتيپي به ژنوتيپ ديگر متفاوت است. كاشت عدس در زمان مناسب باعث استقرار بهتر گياه پيش از فرا رسيدن دماهاي محدودكننده رشد، مي‌شود (ساركر و همكاران، 2002 ).

..............

- تاثير تاريخ كاشت بر عملكرد و اجزاي عملكرد

گلوي (1372) با بررسي اثر تاريخ كاشت و تراكم بوته بر عملكرد و اجزاي عملكرد عدس در منطقه مشهد، مشاهده كرد كه تأخير در كاشت عدس بهاره، بدليل افزايش سريع درجه حرارت در آخر فصل رشد، باعث كاهش طول دوره زايشي، عملكرد دانه، تعداد غلاف در بوته و تعداد دانه در غلاف گرديد.

مروي در سال 1374 در منطقه نيشابور، با بررسي اثر تاريخ كاشت بر روي عدس نتيجه گرفت كه در كاشت زود هنگام، عملكرد دانه در هكتار، تعداد غلاف و دانه در بوته و وزن صد دانه بيشتر از تاريخهاي كاشت ديگر بود.

يزدي صمدي و پيغمبري در سال 1383 در بررسي سه ساله اثر تاريخ كاشت و تراكم بوته بر صفات مهم زراعي عدس در منطقه كرج، دريافتند كه حداكثر محصول و وزن صد دانه از تاريخ كاشت اول يعني اواسط آذر و حداقل محصول از تاريخ كاشت آخر، يعني اواسط بهمن ماه حاصل گرديد.

ليليانا و ددلگا (1986) با بررسي اثر تاريخ كاشت بر روي عدس در آرژانتين، چنين نتيجه گرفتند كه عملكرد دانه در بوته تحت تأثير تاريخ كاشت قرار مي‌گيرد، ولي وزن صد دانه تحت تأثير آن قرار ندارد.

با جايگزيني كشت پائيزه-زمستانه به جاي كشت بهاره و استفاده بيشتر از نزولات جوي، وضعيت كيفي و كمي عملكرد به نحو مطلوبي افزايش مي يابد (مولودي، 1382).

.....................

- تاثير تاريخ كاشت بر صفات مورفولوژيكي

با تأخير در كاشت، طول دوره رويشي، ارتفاع ساقه و فاصله اولين غلاف از سطح زمين تحت تأثير روزهاي بلند و درجه حرارتهاي بالا كاهش مي ‌يابد (نخزري مقدم، 1379؛ گلوي، 1371 )

.............

- تاثير تاريخ كاشت بر مراحل فنولوژيكي

در آزمايش بررسي برخي صفات توده هاي عدس مناطق گرم و خشك در ايستگاه تحقيقات كشاورزي زهك- زابل در سال زراعي 84-1383 مشخص گرديد كه با تأخير در كاشت، فاصله زماني كاشت تا 50 درصد گلدهي و 90 درصد رسيدن كاهش يافت. نتايج آمار توصيفي صفات نشان داد كه بيشترين ضريب تغييرات فنوتيپي مربوط به عملكرد دانه بود (نارويي راد، 1387).

..........

-تاثير تراكم بوته بر عملكرد و صفات گياهان زراعي

عكس‌العمل عدس به تراكم كاشت بسته به شرايط رشد و ژنوتيپ‌هاي آن متفاوت است (هوتين، 1376). در ايران مقدار بذر به روش دست‌پاش براي عدس‌هاي ريز 30 تا 45 كيلوگرم در هكتار و براي عدس‌هاي درشت 35 تا 55 كيلوگرم در هكتار توصيه شده است (هوتين، 1376).

...........

- تاثير تراكم بوته بر عملكرد و اجزاي عملكرد

تراكم بوته يكي از عوامل زراعي بسيار موثر در تعيين عملكرد است، كه خود تحت تاثير رقم و شرايط آب و هوايي قرار مي گيرد. از آنجائي كه حبوبات ظرفيت خود تنظيمي كمي دارند، لذا براي حصول عملكرد بالا تراكم مطلوب گياه يك پيش نياز ضروري است ( كافي و همكاران، 1384).

...........

- تاثير تراكم بوته بر صفات مورفولوژيكي

در تحقيقي كه توسط موهلبار و همكارانش در سال 1995 انجام شده، اعلام گرديد كه در عدس، ثبات عملكرد در رنج وسيعي از تراكم گياهي حاصل مي‌شود. به اين صورت كه گياهان كاهش تعداد بوته در واحد سطح را از طريق افزايش تعداد شاخه‌هاي جانبي جبران مي‌كنند. بنابراين آنها براي عدس‌هاي دانه درشت، حداكثر 115 كيلوگرم در هكتار و براي عدس‌هاي دانه ريز، حداقل 15 كيلوگرم در هكتار بذر را براي مناطق شمالي هند توصيه نموده‌اند.

..................

- تاثير تراكم بوته بر مراحل فنولوژيكي

......................

- عملكرد و اجزاي عملكرد

.....................

- تعداد غلاف در بوته

....................

- تعداد دانه در بوته

..................

- تعداد دانه در غلاف

..........

- وزن صد دانه

................

- عملكرد بيولوژيك

................

- شاخص برداشت

............

منابع:

  1. آقايي، م. ج.، ش. واعظي، و م. ر. شهاب، 1383. پتانسيل موجود در عدس هاي بومي ايران. هشتمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران، 5-3 شهريور. دانشكده علوم كشاورزي دانشگاه تهران.
  2. انوار، ب.، 1372. عدس، انتشارات وزارت كشاورزي، سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي.
  3. اسدي چالشتري، س. 1378. بررسي شاخصهاي تحمل به خشكي و ارزيابي لاين هاي عدس زراعي بومي استان آذربايجان غربي.

..................

..................

.................

قيمت محصول : 29000 تومان

دانلود
برچسب

مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه مباني نظري گياه عدس تاريخ كاشت تراكم بوته صفات عملكردي اجزاي عملكرد گياه مباني نظري گياه عدس مباني نظري تاريخ كاشت عدس مباني نظري تراكم بوته عدس صفات عملكردعدس مباني نظري

مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه
مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه

فرمت فايل : docx

حجم : 86

صفحات : 57

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

- اهميت حبوبات در تغذيه انسان

حبوبات يكي ازمهمترين منابع گياهي غني ازپروتئين و دومين منبع مهم غذائي انسان به شمار مي رود و در كنار غلات، نقش بسيار موثري درتغذيه انسان دارد. در كشورهائي كه از نظر كمي و كيفي در فقر غذائي هستند، حبوبات اهميت ويژه اي داشته و جزء اصلي رژيم غذائي مردم فقير جهان محسوب
مي گردد.

انرژي حبوبات معادل غلات است. از نظر اسيدهاي آمينه (بخصوص ليسين)غني هستند. لگوم ها با توجه به داشتن ريشه هاي عميق، علاوه برتحمل شرايط خشكي كه جهت كشت در مناطق خشك توصيه مي شود، باداشتن ويژگي تثبيت ازت، موجب بهبود حاصلخيزي خاك اعم ازخواص فيزيكي، شيميائي و زيستي شده و نقش مهمي در پايداري نظام كشاورزي ايفا مي كند. به همين خاطرحبوبات در تناوب زراعي جايگاه خاصي داشته ودامنه سازگاري وسيعي دارند. در عرضهاي جغرافيائي و دامنه هاي حرارتي مختلف اعم از مناطق گرمسيري و سردسيري قابل كشت مي باشند. اين محصولات هم به طور منفرد و هم به صورت كشت مخلوط با ساير محصولات قابل كشت هستند. گياهاني كم توقع بوده و براي كشت در نظام هاي زراعي كم نهاده مطلوب هستند (صادقي‌پور، 1380).

......................

- ارزش غذايي عدس

عدس بعلت داشتن پروتئين زياد (23 تا 32 درصد) و سهل‌ الهضم بودن و ارزش غذايي خوب، در بين ساير حبوبات از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشد و بخش عمده‌اي از رژيم غذايي مردم تنگدست را تشكيل داده و به همراه نخود و باقلا بعنوان گوشت مردم فقير شناخته شده و اغلب جايگزين گوشت مي‌شود. بطور متوسط حبوبات مانند عدس، مقدار پروتئيني بيشتر از دو برابر غلات توليد مي‌كنند (باقري و همكاران 1376) .

....................

- اهميت اقتصادي، سطح زير كشت و توليد عدس

لگومها پس از غلات مهمترين گياهان زراعي بشمار مي‌روند و به تيره Fabaceae تعلق دارند. زراعت لگومهاي دانه‌اي سريعترين راه افزايش توليد پروتئين در كشورهاي در حال توسعه آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين است. سطح زير كشت جهاني حبوبات 54/64 ميليون هكتار و توليد كل آنها 6/43 ميليون تن مي‌باشد و متوسط عملكرد جهاني آنها 856 كيلوگرم در هكتار است كه اكنون هدف، افزايش اين عملكرد به 1500- 1000 كيلوگرم در هكتار مي‌باشد. سطح زير كشت عدس در دنيا بيش از 2 ميليون هكتار و كل توليد آن 3/2 ميليون تن است (هانيسگي،1380). پروتئين حبوبات از نظر اسيدآمينۀ ليزين غني است ولي از نظر تركيبات گوگرددار مثل اسيدآمينه ميتونين فقير است، به همين دليل تركيب غلات- حبوبات غذاي كاملي است. مصرف سرانه حبوبات از 64 به 40 گرم در روز كاهش يافته است (هوتين، 1376)

................

- گياه‌شناسي عدس

عدس (Lens culinaris) از جنس Lens و متعلق به خانواده لگومينوزه (بقولات) است نام لاتين اين گونه اولين بار توسط مديكوس در سال 1787 منتشر شد (هوتين، 1376).

عدس‌ها متعلق به طايفه Viciceae هستند كه خود داراي 5 جنس Lens، Vicia، Pisum، Lathyrus و Vavilovia مي‌باشد. اين‌ها همگي از يك خزانه ژني بوده و قادرند براحتي با هم تلاقي شوند (هانسيگي و همكاران،1380).

...................

- سابقه كشت عدس

عدس از قديمي‌ترين منابع غذايي گياهي بشر است و سابقه كشت و كار آن به قدمت تاريخ كشاورزي است و همزمان با گندم بوده است. عدس هم در قرآن (سوره بقره آيه 61) و هم در انجيل نام برده شده است. وجود بقاياي دانه‌هاي عدس در مقابر مصري به 2300 سال قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد (مجنون حسيني، 1372). اين گياه بومي جنوب غربي تركيه و تركستان است (هانسيگي و همكاران، 1380)

................

- اهميت كشت و كار عدس

عدس بعلل زير قادر است در كشاورزي نوين نقش عمده‌اي را ايفا نمايد:

1- ورود در برنامه‌هاي تناوب زراعي، بدليل تثبيت ازت باعث حاصلخيزي خاك مي‌شود و براي محصولات پس از خود سودمند است. در تناوب با غلات در مزرعه عدس مي‌توان با استعمال علف‌كش بر عليه گرامينه، علفهاي هرز را به نحوي كنترل نمود و همچنين بيماري‌هاي ريشه‌اي را در غلات كاهش داد (هوتين، 1376).

2- سازگاري نسبتاً خوب با اقليم‌هاي خشك و نيمه خشك، بطوريكه در مناطق گرم و خشك در پائيز و در نواحي سردسيري، اواخر زمستان تا اوايل بهار كشت مي‌شود.

3- طول دوره رشد نسبتاً كوتاه، 70 تا 100 روز و امكان كشت آن بعنوان محصول دوم بعد از غلات.

4- ارزش غذايي خوب كاه آن در تغذيه دام كه بمراتب ارزش غذايي بهتري از كاه غلات دارد و علوفه خوبي براي پرواربندي مي‌باشد (احمد، 1997).

.................

- موارد استفاده

...................

- آب و هواي مناسب كاشت عدس

در شرايط آب وهوايي ايران امكان كشت گياه عدس به هر دو صورت ديم و آبي وجود دارد و با توجه به تنوع ارقام اين گياه در قاره آسيا و نيز در ايران، امكانات انتخاب در آن براي بهبود عملكرد و ساير صفات زراعي وجود دارد (رافضي، 1375).

.............

- فتوپريود و درجه حرارت

اين گياه جزو گياهان روز بلند است كه بطول روشنايي 14 ساعت يا بيشتر احتياج دارد، واريته‌هاي بي‌تفاوت (روزخنثي) نيز در بين آنها ديده مي‌شود. عدس‌هايي كه در شرايط روز كوتاهي كشت مي‌شوند، رشد رويشي بيشتري خواهند داشت. نوسانات در طول روشنايي، درجه حرارت روز و شب مي‌تواند روي فنولوژي و ساختمان گياه، گلدهي، تشكيل غلاف و ميزان محصول اثر بگذارد. عدس گياه مخصوص مناطق معتدله سرد تا نواحي خشك و گرم است، در ارتفاعات و مناطق گرم تا 2000 متري از سطح دريا كشت مي‌شود (محمودي، 1383).

..............

- جوانه‌زني

.............

- نياز آبي

................

- نيازخاكي و كودي

.................

- عمليات زراعي

................

- بررسي تنوع ژنتيكي عملكرد عدس

...............

- تثبيت بيولوژيكي ازت

يك زراعت عدس كه 2 تن دانه توليد كند حدود 100 كيلوگرم ازت، 28 كيلوگرم فسفر و 78 كيلوگرم پتاس در هكتار جذب مي‌كند. تحت شرايط تلقيح بذر با ريزوبيوم بصورت طبيعي 85 درصد كل نياز ازت از طريق تثبيت ازت تأمين مي‌گردد (مجنون حسيني، 1372؛ هانسيگي و همكاران ، 1380؛ هوتين، 1376).

................

- تراكم و نقش آن در زراعت

دستيابي به يك عملكرد خوب مستلزم توليد يك محصول خوب مي باشد. تراكم مناسب ضمن استفاده كامل از مواد غذائي و رطوبت، به خوبي با علفهاي هرز رقابت مي كند. حد مطلوب تراكم كاشت بسته به شرايط محيطي و تيپ گياه فرق مي كند. يكي از روشهاي مؤثر در مورد بالا بردن كارائي استفاده از بارندگيها در فصل زراعي، انتخاب تراكم مناسب است. بطور كلي تراكم كاشت تاثير اساسي بر رشد گياه دارد، زيرا نوع شرايط محيطي را كه در مراحل مختلف رشد، گياه با آن مواجه خواهد شد تعيين خواهد كرد . (محمودي، 1383).

................

- تاريخ كاشت و نقش آن در زراعت

رعايت تاريخ كشت براي جلوگيري از تخريب خاك و بستر كشت مناسب توسط عمليات به موقع ماشين آلات از رشد و تكثير به موقع تعدادي از آفت ها جلوگيري مي كند و يكي از عوامل موثر در سالم سازي محيط كشت به شمار مي رود . زيرا با تغيير دادن زمان كاشت مي توان بعضي از آفت ها را كنترل كرد .

عدس علاوه بر تثبيت نيتروژن هوا و مناسب ساختن آن براي گياه ميزبان و محصولات بعدي، در تناوب با غلات باعث شكستن سيكل آفات و بيماري هاي غلات كه در اثر سيستم هاي تك كشتي بوجود مي آيند، مي شود و از اين طريق باعث پايداري در سيستم هاي زراعي غلات مي گردد (ساركر و همكاران، 2002).

......................

- تاثير تاريخ كاشت بر عملكرد و صفات گياهان زراعي

تغيير تاريخ كاشت باعث تغيير طول روز، دماي حداكثر و حداقل رطوبت نسبي و ساير شرايط محيطي در طول فصل رشد گياه شده و بر طول دوره رشد، مراحل فنولوژيك و در نهايت بر عملكرد كمي و كيفي گياه تاثير مي گذارد. اصولا براي هر محصولي زمان كاشت مطلوبي وجود دارد كه به تاخير افتادن آن موجب كاهش عملكرد مي گردد (سرمدنيا، 1369).

انتخاب تاريخ كاشت مناسب به علت ضرورت استفاده حداكثر از عوامل محيطي طي فصل رشد، حائز اهميت است. تاريخ كاشت مطلوب از محلي به محل ديگر و در يك محل نيز از ژنوتيپي به ژنوتيپ ديگر متفاوت است. كاشت عدس در زمان مناسب باعث استقرار بهتر گياه پيش از فرا رسيدن دماهاي محدودكننده رشد، مي‌شود (ساركر و همكاران، 2002 ).

..............

- تاثير تاريخ كاشت بر عملكرد و اجزاي عملكرد

گلوي (1372) با بررسي اثر تاريخ كاشت و تراكم بوته بر عملكرد و اجزاي عملكرد عدس در منطقه مشهد، مشاهده كرد كه تأخير در كاشت عدس بهاره، بدليل افزايش سريع درجه حرارت در آخر فصل رشد، باعث كاهش طول دوره زايشي، عملكرد دانه، تعداد غلاف در بوته و تعداد دانه در غلاف گرديد.

مروي در سال 1374 در منطقه نيشابور، با بررسي اثر تاريخ كاشت بر روي عدس نتيجه گرفت كه در كاشت زود هنگام، عملكرد دانه در هكتار، تعداد غلاف و دانه در بوته و وزن صد دانه بيشتر از تاريخهاي كاشت ديگر بود.

يزدي صمدي و پيغمبري در سال 1383 در بررسي سه ساله اثر تاريخ كاشت و تراكم بوته بر صفات مهم زراعي عدس در منطقه كرج، دريافتند كه حداكثر محصول و وزن صد دانه از تاريخ كاشت اول يعني اواسط آذر و حداقل محصول از تاريخ كاشت آخر، يعني اواسط بهمن ماه حاصل گرديد.

ليليانا و ددلگا (1986) با بررسي اثر تاريخ كاشت بر روي عدس در آرژانتين، چنين نتيجه گرفتند كه عملكرد دانه در بوته تحت تأثير تاريخ كاشت قرار مي‌گيرد، ولي وزن صد دانه تحت تأثير آن قرار ندارد.

با جايگزيني كشت پائيزه-زمستانه به جاي كشت بهاره و استفاده بيشتر از نزولات جوي، وضعيت كيفي و كمي عملكرد به نحو مطلوبي افزايش مي يابد (مولودي، 1382).

.....................

- تاثير تاريخ كاشت بر صفات مورفولوژيكي

با تأخير در كاشت، طول دوره رويشي، ارتفاع ساقه و فاصله اولين غلاف از سطح زمين تحت تأثير روزهاي بلند و درجه حرارتهاي بالا كاهش مي ‌يابد (نخزري مقدم، 1379؛ گلوي، 1371 )

.............

- تاثير تاريخ كاشت بر مراحل فنولوژيكي

در آزمايش بررسي برخي صفات توده هاي عدس مناطق گرم و خشك در ايستگاه تحقيقات كشاورزي زهك- زابل در سال زراعي 84-1383 مشخص گرديد كه با تأخير در كاشت، فاصله زماني كاشت تا 50 درصد گلدهي و 90 درصد رسيدن كاهش يافت. نتايج آمار توصيفي صفات نشان داد كه بيشترين ضريب تغييرات فنوتيپي مربوط به عملكرد دانه بود (نارويي راد، 1387).

..........

-تاثير تراكم بوته بر عملكرد و صفات گياهان زراعي

عكس‌العمل عدس به تراكم كاشت بسته به شرايط رشد و ژنوتيپ‌هاي آن متفاوت است (هوتين، 1376). در ايران مقدار بذر به روش دست‌پاش براي عدس‌هاي ريز 30 تا 45 كيلوگرم در هكتار و براي عدس‌هاي درشت 35 تا 55 كيلوگرم در هكتار توصيه شده است (هوتين، 1376).

...........

- تاثير تراكم بوته بر عملكرد و اجزاي عملكرد

تراكم بوته يكي از عوامل زراعي بسيار موثر در تعيين عملكرد است، كه خود تحت تاثير رقم و شرايط آب و هوايي قرار مي گيرد. از آنجائي كه حبوبات ظرفيت خود تنظيمي كمي دارند، لذا براي حصول عملكرد بالا تراكم مطلوب گياه يك پيش نياز ضروري است ( كافي و همكاران، 1384).

...........

- تاثير تراكم بوته بر صفات مورفولوژيكي

در تحقيقي كه توسط موهلبار و همكارانش در سال 1995 انجام شده، اعلام گرديد كه در عدس، ثبات عملكرد در رنج وسيعي از تراكم گياهي حاصل مي‌شود. به اين صورت كه گياهان كاهش تعداد بوته در واحد سطح را از طريق افزايش تعداد شاخه‌هاي جانبي جبران مي‌كنند. بنابراين آنها براي عدس‌هاي دانه درشت، حداكثر 115 كيلوگرم در هكتار و براي عدس‌هاي دانه ريز، حداقل 15 كيلوگرم در هكتار بذر را براي مناطق شمالي هند توصيه نموده‌اند.

..................

- تاثير تراكم بوته بر مراحل فنولوژيكي

......................

- عملكرد و اجزاي عملكرد

.....................

- تعداد غلاف در بوته

....................

- تعداد دانه در بوته

..................

- تعداد دانه در غلاف

..........

- وزن صد دانه

................

- عملكرد بيولوژيك

................

- شاخص برداشت

............

منابع:

  1. آقايي، م. ج.، ش. واعظي، و م. ر. شهاب، 1383. پتانسيل موجود در عدس هاي بومي ايران. هشتمين كنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ايران، 5-3 شهريور. دانشكده علوم كشاورزي دانشگاه تهران.
  2. انوار، ب.، 1372. عدس، انتشارات وزارت كشاورزي، سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي.
  3. اسدي چالشتري، س. 1378. بررسي شاخصهاي تحمل به خشكي و ارزيابي لاين هاي عدس زراعي بومي استان آذربايجان غربي.

..................

..................

.................

قيمت محصول : 29000 تومان

دانلود
برچسب

مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه مباني نظري گياه عدس و تاريخ كاشت و تراكم بوته و صفات عملكردي و اجزاي عملكرد گياه مباني نظري گياه عدس تاريخ كاشت تراكم بوته صفات عملكردي اجزاي عملكرد گياه مباني نظري گياه عدس مباني نظري تاريخ كاشت عدس مباني نظري تراكم بوته عدس صفات عملكردعدس مباني نظري

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 44

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 443
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 71
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 139
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 513
  • بازدید ماه : 2115
  • بازدید سال : 4938
  • بازدید کلی : 202497
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی