loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات

بازدید : 339
11 زمان : 1399:2

پايان نامه مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار

پايان نامه مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار

فرمت فايل : doc

حجم : 170

صفحات : 116

گروه : علوم پزشكي

توضيحات محصول :

پايان نامه مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار

فهرست مطالب

مقدمه.. 1

بيان مسأله.. 2

ضرورت اهميت تحقيق.. 5

اهداف پژوهش:.. 7

اهداف پژوهش:.. 7

هدف كلي :.. 7

-مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار.. 7

اهداف جزئي.. 7

-مقايسه ي سلامت روان در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار.. 7

-مقايسه ي راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار.. 7

فرضيه هاي پژوهش:.. 7

تعريف نظري و عملياتي متغيرهاي پژوهش.. 8

فصل دوم :.. 9

پيشينه پژوهش.. 9

سلامت رواني چيست؟.. 10

نكات مشترك بين بهداشت روان و جسم.. 10

ديدگاه هاي مختلف در مورد سلامت روان.. 11

تاريخچه ي سلامت روان.. 13

معيارهاي سلامت روان.. 14

هدف بهداشت روان.. 15

پيشگيري از بيماري هاي رواني.. 16

انواع پيشگيري.. 17

اصول سلامت روان.. 19

سلامت رواني در دوره هاي مختلف زندگي.. 20

سلامت رواني در دوران قبل از تولد و زمان تولد 21

بهداشت رواني در دوران شيرخوارگي و كودكي.. 21

بهداشت رواني دوران بلوغ( نوجواني).. 22

سلامت رواني در دورن بزرگسالي.. 24

سلامت روان در دوره سالمندي.. 24

رابطه سلامت جسمي با سلامت رواني.. 25

علامت شناسي در بيماري هاي رواني.. 26

مذهب و سلامت روان.. 26

ايمان و استرس.. 27

قرآن كريم و بهداشت رواني.. 29

نقش اجتماع در بهداشت روان.. 32

بهداشت رواني بر اساس مكاتب مختلف روانشناسي 34

مكتب زيست گرايي.. 34

مكاتب روانكاوي.. 35

كارل گوستا و يونگ.. 36

اريك اريكسون.. 37

اريك فرام.. 37

مكتب انسان گرايي.. 38

كارل راجرز Carl Rogers. 38

آبراهام فرلو Abraham Moslow.. 39

مكتب رفتار گرايي.. 39

بي- اف- اسكينر Skinner 39

مكتب شناخت گرايي.. 40

ويليام گلاسر William glasser 40

آلبرت اليس Albert Elis. 41

مكتب هستي گرايي.. 41

ويكتور فرانكل Victor Frankl 41

آرتروز چيست؟.. 42

اصلي‌ترين علايم اين بيماري چيست؟.. 43

انواع آرتروز.. 43

آرتروز استخواني.. 44

علايم و علل آرتروز استخواني.. 44

انواع آرتروز استخواني.. 46

آرتروز مفصلي.. 46

نحوه ابتلا به آرتروز مفصلي.. 46

انواع آرتروز خود ايمني ( مفصلي ).. 47

وقتي صدمه وارد مي شود چه اتفاقي مي افتد؟.. 50

تازه ترين تحقيقات.. 52

تازه ترين تحقيقات روي غضروف ها و مفاصل.. 53

درمان هاي موثر و تاثيرات ماندگار:.. 54

مصرف داروها مطابق با ساعت بدن.. 54

اختلال در ريتم طبيعي بدن با افزايش سن.. 55

جمع بندي.. 55

درمان.. 56

درمان غير دارويي.. 56

جراحي ارتوپدي.. 57

مديريت درد در آرتروز.. 57

مقابله با درد حاد.. 60

اتخاذ نگرش مقابله اي.. 61

مهارتهاي مقابله با درد:.. 62

مهارت مقابله اي 1: اتخاذ نگرش مقابله.. 62

مهارت مقابله اي 2: استفاده از روش خود آرام سازي 62

مهارت مقابله اي 3: استفاده از روش توجه برگرداني 64

مهارت مقابله اي 4: استفاده از تصوير سازي خلاق 66

مهارت مقابله اي 5: استفاده از يخ.. 66

مهارت مقابله اي 7: حفظ شوخ طبعي خود.. 67

مهارت مقابله اي 8: داشتن انتظارات واقع بينانه 68

ميزان شيوع درد مزمن.. 68

تجربه درد مزمن.. 69

مهارت مقابله اي 9: پذيرفتن درد مزمن.. 69

مهارت مقابله اي 10: مقابله با غمگيني، افسردگي و خشم 69

مهارت مقابله اي 11: ايجاد سازگاري در روابط بين فردي 70

راهبردهاي مقابله اي انطباقي و غير انطباقي 71

مقابله با التهاب مفاصل (روماتوييد).. 73

نتيجه گيري هاي درباره مقابله با درد مزمن.. 74

اهداف كلينيكهاي درمان درد.. 75

ارزيابي اوليه و ثانويه درد.. 75

نتايج پژوهش سلامت روان در خارج از كشور.. 76

فصل سوم :.. 84

روش پژوهش.. 84

روش پژوهش.. 85

جامعه آماري.. 85

نمونه هاي آماري و روش نمونه گيري.. 85

روش جمع آوري اطلاعات.. 85

ابزار هاي پژوهش.. 85

روش تجزيه و تحليل داده ها:.. 86

فصل چهارم :.. 87

تجزيه و تحليل داده ها.. 87

بخش اول آمار توصيفي.. 88

بخش دوم آمار استنباطي.. 93

فصل پنجم :.. 95

بحث و نتيجه گيري.. 95

بحث و نتيجه گيري.. 96

محدوديت هاي پژوهش.. 97

پيشنهادات.. 98

مقدمه

بيماري آرتروز يكي از قديمي ترين بيماري هايي است كه تا كنون بشرشناخته است.اين بيماري جزو گروه بيماره هاي روماتيسمي است كه خود به صد گونه ي مختلف ازبيمار هاي آرتروزي وروماتيسمي تقسيم مي شود. واه روماتيسم معمولاٌ مربوط است به شرايط ملتهب ودرد ناك قسمت هاي مختلف بدن مانند كمر درد،سياتيك والتهاب اعصاب.در حالي كه آرتروز اختصاصاً مربوط به التهاب مفاصل است. آرتروز يا استئوآرتريت شايع‌ترين بيماري از دسته التهاب مفاصل است.در اين بيماري غضروف مفصل صدمه ديده و كم‌كم از بين مي‌رود.آرتروز ممكن است هر مفصلي را درگير كند اما مفاصل بزرگ كه وزن بدن را تحمل مي‌كنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بيشتر در معرض ابتلا هستند. ويژگي اصلي پاتولوژي آرتروز از بين رفتن پيشرونده غضروف مفصلي است. با وجود اين آرتروز تنها بيماري بافت غضروفي نيست بلكه بيماري يك عضو (مفصل) است كه درآن همه بافتها شامل استخوان زير غضروف ، منيسك ، رباطها و قسمت عصبي- عضلاني و غضروف گرفتار مي‌شوند.آرتروز شايعترين بيماري مفصلي در انسان، مخصوصاً در افراد مسن مي باشد و در رأس علل ناتواني در سنين سالمندي قرار دارد. شيوع آرتروز در زنان معمولا بعد از 40 سالگي و در مردان بعد از 50 سال مي باشد)دكتر پرويز يزدان پناه،1391).

هدف اصلي بهداشت رواني، پيش گيري از وقوع ناراحتي‌ها و اختلالهاي جزئي رفتار است و ارتقاي سلامت، بهترين شكل بهداشت رواني است. در اين زمينه لازم است جامعه از طريق آموزشهاي رسمي و غير رسمي از ابتلاي جمعيت سالم به بيماري‌هاي رواني جلوگيري ‌كند و افراد را عليه بيماريها واكسينه كند، زيرا علاج واقع، قبل از وقوع بايد گردد. (دكتر پرويز يزدان پناه؛1391).

درد مزمن دردي است كه فرد بايد با آن بسازد و زندگي كند.آرتروز و آسيبهاي خاص به دردهايي منجر مي شود كه يا تقريباً هميشه وجود دارد و يا در هر لحظه تشديد مي شود.

مقابله با درد مزمن مستلزم آن است كه فردياد بگيرد علي رغم وجود فشار دايمي درد، زندگي معني دار و رضايتبخش داشته باشد. زيرا علاج واقع، قبل از وقوع بايد گردد. به همين منظور، هدف پژوهش حاضر به مقايسه­ سلامت روان و روشهاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار مي باشد.

بيان مسأله

استئوآرتريت غالبا به صورت دردي عمقي در مفصل مبتلا توصيف مي‌شود كه اين درد با كاركرد مفصل تشديد مي‌يابد و با استراحت برطرف مي‌شود، اما با پيشرفت بيماري ممكن است درد دائمي باشد. سفتي و خشكي مفصل مبتلا در هنگام بيدار شدن از خواب يا بعد از مدتي دوره بي‌فعاليتي و بي‌تحركي ممكن است بارز باشد. اما پس از تقريبا 30 دقيقه تسكين پيدا مي‌كند. بيمار ممكن است براي حركت مفاصل خود با مشكل مواجه شود و قادر نباشد آنها را خم و راست كند. بيماري است كه ساختارهاي مفصلي مختلف را دچار تغييرات دژنراتيو مي كند كه شامل غضروف، استخوان، سينويوم، عضلات و رباط ها مي باشد. آرتروز شايعترين بيماري مفصلي در انسان، مخصوصاً در افراد مسن مي باشد و در رأس علل ناتواني در سنين سالمندي قرار دارد. شيوع آرتروز در زنان معمولا بعد از 40 سالگي و در مردان بعد از 50 سال مي باشد.آرتروز در مفاصل متحمل وزن بسيار شايع است و بر مفاصل خاصي اثر مي گذارد. مفاصل تحت تأثير شامل گردن، لگن،زانو، مفاصل كمري خاجي، مفصل متاتارس انگشت شست مي باشند. مفاصل مچ، آرنج، قوزك پا معمولاً درگير نمي شوند. زانو بيشتر از ساير مفاصل دچار آرتروز مي شود. برخلاف روماتيسم مفصلي ، آرتروز در ابتدا بيماري غيرالتهابي است كه به تدريج پروسه‌هاي التهابي نيز بر آن سوار مي‌شوند.آرتروز زانو باعث خشكي، از بين رفتن دامنه حركتي مفصل ،تورم و درد مي‌شود. بزرگترين عامل خطرساز براي استئوآرتريت سن مي‌باشد. بطوريكه در زنان با سن كمتر از 45 سال فقط 2% و در سنين بين 64-45 سال ميزان شيوع 30% بوده است. و بالاي 65 سال اين ميزان 68% بوده است. تشخيص آرتروز بر اساس علائم باليني، معاينه فيزيكي و خصوصيات راديوگرافي مي باشد.(انجمن رومالوتوژي آمريكا،1986)

براي مثال به تشريح نوعي از اين بيماري بنام ارتروز زانو ميپردازيم: كاهش فضاي مفصلي، استئوفيت حاشيه اي، كيست هاي زير غضروفي و اسكلروز زير غضروفي مي باشد.يافته هاي راديوگرافي ارتباط ضعيفي با حضور و شدت درد زانو دارند. مطالعات نشان داده كه وجود يا عدم وجود يك استئوفيت مشخص در راديوگرافي يك مفصل در حالت تحمل وزن بهترين روش تشخيص آرتروز زانو در مطالعات اپيدميولوژيك مي باشددر حاليكه كاهش فضاي مفصلي ممكن است در ارزيابي شدت بيماري بكار برده شود.وجود استئوفيت ارتباط قوي با درد زانو دارد ،در حاليكه وجود يا عدم وجود كاهش فضاي مفصلي همراه با درد نمي باشد.شدت درد زانو مهم تر از درجه راديوگرافي در تعيين ناتواني عمل آرتروز مي باشد. طبق نظر انجمن روماتولوژي آمريكا(1986)، چنانچه درد زانو همراه با استئوفيت در گرافي و حداقل يكي از علائم سن بالاي 50 سال ،خشكي مفصل كمتر از 30 دقيقه و صداي مفصل(كريپتاسيون)در حركت فعال زانو وجود داشته باشد،در آن صورت،اين رويكرد تشخيصي حساسيت 91 درصد و ويژگي 86 درصد جهت تشخيص آرتروز زانو دارد. چقدر درد افراد مبتلا به آرتروز احساس به طور مستقيم به سلامت روان آنها مربوط، يك مطالعه جديد توسط محققان UC مدرسه ديويس پزشكي پيدا كرده است. در اين مطالعه، افراد با سلامت روان بهتر احساس درد كمتر و افراد با سلامت روان بدتر احساس درد بيشتري مي كنند. درد حاد و درد مزمن. درد حاد دردي نسبتاً كوتاه مدت است، وقتي سرتان را جايي مي زنيد يا بدنتان را مي بريد و يا متحمل آسيب ديگري مي شويد، دردي را تجربه مي كنيد كه مطمئن هستيد بالاخره رفع مي شود. اين امر در مورد كارهاي دندان پزشكي، جراحي و زايمان نيز صادق است. اگر چه درد ناشي از اين تجارب ممكن است شديد باشد ولي مدت آن محدود است. مقابله با درد حاد مستلزم يافتن راههايي براي بالا بردن تحمل و طاقت خود تا زمان مرتفع شدن آن است.يكي از عوامل مؤثر بر آرتروز سلامت رواني پايين و ناتواني در راه هاي مقابله با درد اين افراد مي باشد. منظور از بهداشت رواني، سازگاري فرد با محيط اطراف خود مي باشد، در صورتي كه فرد بتواند خود را به راحتي با محيط اطراف تطبيق دهد، قابليتهاي خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفي و رفتاري باشد، از بهداشت رواني برخوردار است . درد تجربه اي شخصي است، ما نمي توانيم درد ديگران را درك كنيم و نيز نمي توانيم دقيقاً به ديگران بيان كنيم كه چقدر احساس درد مي كنيم و همين درد را به صورت چنين موضوع جالبي درآورده است. اگر چه همه احساس درد مي كنيم ولي هر كس به شيوه خاص خود به آن واكنش نشان مي دهد. به عبارت ديگر درد يك تجربه حسي و ذهني ناخوشايند كه همراه با تخريب بالفعل يا بالقوه بوده و يا بدان صورت بيان مي شود و مقابله با درد يعني توانايي روانشناختي و فيزويولوژيكي فرد در موقعيت هاي مختلف با درد هاي فيزيكي،جسمي . روحي كه با آنها مواجه مي شود.(تنجمن روماتولوژي آمريكا؛1986).

در طي تحقيقاتي كه در ايالات متحده توسط مارگارت، جنيفر، تارا استرين، دانيل چيمن، و ترزا بري(2009) انجام دادند به اين نتيجه رسيدند كه ناراحتي هاي رواني جدي و FAD افراد مبتلا به ورم مفاصل را تحت تاثير قرار ميدهد، همچنين بزرگسالان جوان مبتلا به ورم مفاصل، و كساني كه با درد و يا هر دو محدوديت هاي عملكردي و اجتماعي، ممكن است در معرض خطر بيشتري براي SPD باشند.لوچ، لانگورست، دوبز، پل، كرامر(2013)دري يك نمونه داخلي از بيماران مبتلا به بيماري هاي داخلي از تكنيك هاي تمدد اعصاب به عنوان استراتژي مقابله با درد استفاده شد.در اين تحقيقات نشان داده شد كه منبع كنترل دروني و بيروني با سلامت روان ارتباط دارد اين تحقيقات همچنين تأكيد بر اين موضوع دارد كه پايبندي به اين تكنيك ها باعث كاهش درد ناشي از بيماري هاي داخلي مي شوند وباعث افزايش سلامت رواني مي شود.ديويس، نيو، ژانگ(2013)سلامت روان با پايه ي بهتر شاخصي است ناشي از نمره ي بالا در سلامت ذهن كه با كاهش درد و نمره ي نسبتا كم در مقياس شاخص درد ناشي ازآرتروز است وبالعكس آن سلامت روان با پايه ي بدتر شاخصي است ناشي از نمره ي پايين در سلامت ذهن كه با افزايش درد و نمره ي نسبتا بالايي در مقياس شاخص درد ناشي ازآرتروز است.حس انسجام دروني و بيروني فرد با ابعد سلامت روان همراه است ولي با سلامت جسمي به سختي همراه است.نمره بالاي فرد در بعد رواني اجتماعي نشان دهنده ي حس انسجام فرد است كه اين پژوهش نظريه ي آنتونوسكي را تأييد مي كند.اين پژوهش در صدد پاسخگويي به اين مسئله است كه آيا بين سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلابه آرتروز و بهنجار تفاوت وجود دارد؟

قيمت محصول : 55000 تومان

دانلود

پايان نامه مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار

پايان نامه مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار

فرمت فايل : doc

حجم : 170

صفحات : 116

گروه : علوم پزشكي

توضيحات محصول :

پايان نامه مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار

فهرست مطالب

مقدمه.. 1

بيان مسأله.. 2

ضرورت اهميت تحقيق.. 5

اهداف پژوهش:.. 7

اهداف پژوهش:.. 7

هدف كلي :.. 7

-مقايسه ي سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار.. 7

اهداف جزئي.. 7

-مقايسه ي سلامت روان در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار.. 7

-مقايسه ي راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار.. 7

فرضيه هاي پژوهش:.. 7

تعريف نظري و عملياتي متغيرهاي پژوهش.. 8

فصل دوم :.. 9

پيشينه پژوهش.. 9

سلامت رواني چيست؟.. 10

نكات مشترك بين بهداشت روان و جسم.. 10

ديدگاه هاي مختلف در مورد سلامت روان.. 11

تاريخچه ي سلامت روان.. 13

معيارهاي سلامت روان.. 14

هدف بهداشت روان.. 15

پيشگيري از بيماري هاي رواني.. 16

انواع پيشگيري.. 17

اصول سلامت روان.. 19

سلامت رواني در دوره هاي مختلف زندگي.. 20

سلامت رواني در دوران قبل از تولد و زمان تولد 21

بهداشت رواني در دوران شيرخوارگي و كودكي.. 21

بهداشت رواني دوران بلوغ( نوجواني).. 22

سلامت رواني در دورن بزرگسالي.. 24

سلامت روان در دوره سالمندي.. 24

رابطه سلامت جسمي با سلامت رواني.. 25

علامت شناسي در بيماري هاي رواني.. 26

مذهب و سلامت روان.. 26

ايمان و استرس.. 27

قرآن كريم و بهداشت رواني.. 29

نقش اجتماع در بهداشت روان.. 32

بهداشت رواني بر اساس مكاتب مختلف روانشناسي 34

مكتب زيست گرايي.. 34

مكاتب روانكاوي.. 35

كارل گوستا و يونگ.. 36

اريك اريكسون.. 37

اريك فرام.. 37

مكتب انسان گرايي.. 38

كارل راجرز Carl Rogers. 38

آبراهام فرلو Abraham Moslow.. 39

مكتب رفتار گرايي.. 39

بي- اف- اسكينر Skinner 39

مكتب شناخت گرايي.. 40

ويليام گلاسر William glasser 40

آلبرت اليس Albert Elis. 41

مكتب هستي گرايي.. 41

ويكتور فرانكل Victor Frankl 41

آرتروز چيست؟.. 42

اصلي‌ترين علايم اين بيماري چيست؟.. 43

انواع آرتروز.. 43

آرتروز استخواني.. 44

علايم و علل آرتروز استخواني.. 44

انواع آرتروز استخواني.. 46

آرتروز مفصلي.. 46

نحوه ابتلا به آرتروز مفصلي.. 46

انواع آرتروز خود ايمني ( مفصلي ).. 47

وقتي صدمه وارد مي شود چه اتفاقي مي افتد؟.. 50

تازه ترين تحقيقات.. 52

تازه ترين تحقيقات روي غضروف ها و مفاصل.. 53

درمان هاي موثر و تاثيرات ماندگار:.. 54

مصرف داروها مطابق با ساعت بدن.. 54

اختلال در ريتم طبيعي بدن با افزايش سن.. 55

جمع بندي.. 55

درمان.. 56

درمان غير دارويي.. 56

جراحي ارتوپدي.. 57

مديريت درد در آرتروز.. 57

مقابله با درد حاد.. 60

اتخاذ نگرش مقابله اي.. 61

مهارتهاي مقابله با درد:.. 62

مهارت مقابله اي 1: اتخاذ نگرش مقابله.. 62

مهارت مقابله اي 2: استفاده از روش خود آرام سازي 62

مهارت مقابله اي 3: استفاده از روش توجه برگرداني 64

مهارت مقابله اي 4: استفاده از تصوير سازي خلاق 66

مهارت مقابله اي 5: استفاده از يخ.. 66

مهارت مقابله اي 7: حفظ شوخ طبعي خود.. 67

مهارت مقابله اي 8: داشتن انتظارات واقع بينانه 68

ميزان شيوع درد مزمن.. 68

تجربه درد مزمن.. 69

مهارت مقابله اي 9: پذيرفتن درد مزمن.. 69

مهارت مقابله اي 10: مقابله با غمگيني، افسردگي و خشم 69

مهارت مقابله اي 11: ايجاد سازگاري در روابط بين فردي 70

راهبردهاي مقابله اي انطباقي و غير انطباقي 71

مقابله با التهاب مفاصل (روماتوييد).. 73

نتيجه گيري هاي درباره مقابله با درد مزمن.. 74

اهداف كلينيكهاي درمان درد.. 75

ارزيابي اوليه و ثانويه درد.. 75

نتايج پژوهش سلامت روان در خارج از كشور.. 76

فصل سوم :.. 84

روش پژوهش.. 84

روش پژوهش.. 85

جامعه آماري.. 85

نمونه هاي آماري و روش نمونه گيري.. 85

روش جمع آوري اطلاعات.. 85

ابزار هاي پژوهش.. 85

روش تجزيه و تحليل داده ها:.. 86

فصل چهارم :.. 87

تجزيه و تحليل داده ها.. 87

بخش اول آمار توصيفي.. 88

بخش دوم آمار استنباطي.. 93

فصل پنجم :.. 95

بحث و نتيجه گيري.. 95

بحث و نتيجه گيري.. 96

محدوديت هاي پژوهش.. 97

پيشنهادات.. 98

مقدمه

بيماري آرتروز يكي از قديمي ترين بيماري هايي است كه تا كنون بشرشناخته است.اين بيماري جزو گروه بيماره هاي روماتيسمي است كه خود به صد گونه ي مختلف ازبيمار هاي آرتروزي وروماتيسمي تقسيم مي شود. واه روماتيسم معمولاٌ مربوط است به شرايط ملتهب ودرد ناك قسمت هاي مختلف بدن مانند كمر درد،سياتيك والتهاب اعصاب.در حالي كه آرتروز اختصاصاً مربوط به التهاب مفاصل است. آرتروز يا استئوآرتريت شايع‌ترين بيماري از دسته التهاب مفاصل است.در اين بيماري غضروف مفصل صدمه ديده و كم‌كم از بين مي‌رود.آرتروز ممكن است هر مفصلي را درگير كند اما مفاصل بزرگ كه وزن بدن را تحمل مي‌كنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بيشتر در معرض ابتلا هستند. ويژگي اصلي پاتولوژي آرتروز از بين رفتن پيشرونده غضروف مفصلي است. با وجود اين آرتروز تنها بيماري بافت غضروفي نيست بلكه بيماري يك عضو (مفصل) است كه درآن همه بافتها شامل استخوان زير غضروف ، منيسك ، رباطها و قسمت عصبي- عضلاني و غضروف گرفتار مي‌شوند.آرتروز شايعترين بيماري مفصلي در انسان، مخصوصاً در افراد مسن مي باشد و در رأس علل ناتواني در سنين سالمندي قرار دارد. شيوع آرتروز در زنان معمولا بعد از 40 سالگي و در مردان بعد از 50 سال مي باشد)دكتر پرويز يزدان پناه،1391).

هدف اصلي بهداشت رواني، پيش گيري از وقوع ناراحتي‌ها و اختلالهاي جزئي رفتار است و ارتقاي سلامت، بهترين شكل بهداشت رواني است. در اين زمينه لازم است جامعه از طريق آموزشهاي رسمي و غير رسمي از ابتلاي جمعيت سالم به بيماري‌هاي رواني جلوگيري ‌كند و افراد را عليه بيماريها واكسينه كند، زيرا علاج واقع، قبل از وقوع بايد گردد. (دكتر پرويز يزدان پناه؛1391).

درد مزمن دردي است كه فرد بايد با آن بسازد و زندگي كند.آرتروز و آسيبهاي خاص به دردهايي منجر مي شود كه يا تقريباً هميشه وجود دارد و يا در هر لحظه تشديد مي شود.

مقابله با درد مزمن مستلزم آن است كه فردياد بگيرد علي رغم وجود فشار دايمي درد، زندگي معني دار و رضايتبخش داشته باشد. زيرا علاج واقع، قبل از وقوع بايد گردد. به همين منظور، هدف پژوهش حاضر به مقايسه­ سلامت روان و روشهاي مقابله با درد در افراد مبتلا به آرتروز و افراد بهنجار مي باشد.

بيان مسأله

استئوآرتريت غالبا به صورت دردي عمقي در مفصل مبتلا توصيف مي‌شود كه اين درد با كاركرد مفصل تشديد مي‌يابد و با استراحت برطرف مي‌شود، اما با پيشرفت بيماري ممكن است درد دائمي باشد. سفتي و خشكي مفصل مبتلا در هنگام بيدار شدن از خواب يا بعد از مدتي دوره بي‌فعاليتي و بي‌تحركي ممكن است بارز باشد. اما پس از تقريبا 30 دقيقه تسكين پيدا مي‌كند. بيمار ممكن است براي حركت مفاصل خود با مشكل مواجه شود و قادر نباشد آنها را خم و راست كند. بيماري است كه ساختارهاي مفصلي مختلف را دچار تغييرات دژنراتيو مي كند كه شامل غضروف، استخوان، سينويوم، عضلات و رباط ها مي باشد. آرتروز شايعترين بيماري مفصلي در انسان، مخصوصاً در افراد مسن مي باشد و در رأس علل ناتواني در سنين سالمندي قرار دارد. شيوع آرتروز در زنان معمولا بعد از 40 سالگي و در مردان بعد از 50 سال مي باشد.آرتروز در مفاصل متحمل وزن بسيار شايع است و بر مفاصل خاصي اثر مي گذارد. مفاصل تحت تأثير شامل گردن، لگن،زانو، مفاصل كمري خاجي، مفصل متاتارس انگشت شست مي باشند. مفاصل مچ، آرنج، قوزك پا معمولاً درگير نمي شوند. زانو بيشتر از ساير مفاصل دچار آرتروز مي شود. برخلاف روماتيسم مفصلي ، آرتروز در ابتدا بيماري غيرالتهابي است كه به تدريج پروسه‌هاي التهابي نيز بر آن سوار مي‌شوند.آرتروز زانو باعث خشكي، از بين رفتن دامنه حركتي مفصل ،تورم و درد مي‌شود. بزرگترين عامل خطرساز براي استئوآرتريت سن مي‌باشد. بطوريكه در زنان با سن كمتر از 45 سال فقط 2% و در سنين بين 64-45 سال ميزان شيوع 30% بوده است. و بالاي 65 سال اين ميزان 68% بوده است. تشخيص آرتروز بر اساس علائم باليني، معاينه فيزيكي و خصوصيات راديوگرافي مي باشد.(انجمن رومالوتوژي آمريكا،1986)

براي مثال به تشريح نوعي از اين بيماري بنام ارتروز زانو ميپردازيم: كاهش فضاي مفصلي، استئوفيت حاشيه اي، كيست هاي زير غضروفي و اسكلروز زير غضروفي مي باشد.يافته هاي راديوگرافي ارتباط ضعيفي با حضور و شدت درد زانو دارند. مطالعات نشان داده كه وجود يا عدم وجود يك استئوفيت مشخص در راديوگرافي يك مفصل در حالت تحمل وزن بهترين روش تشخيص آرتروز زانو در مطالعات اپيدميولوژيك مي باشددر حاليكه كاهش فضاي مفصلي ممكن است در ارزيابي شدت بيماري بكار برده شود.وجود استئوفيت ارتباط قوي با درد زانو دارد ،در حاليكه وجود يا عدم وجود كاهش فضاي مفصلي همراه با درد نمي باشد.شدت درد زانو مهم تر از درجه راديوگرافي در تعيين ناتواني عمل آرتروز مي باشد. طبق نظر انجمن روماتولوژي آمريكا(1986)، چنانچه درد زانو همراه با استئوفيت در گرافي و حداقل يكي از علائم سن بالاي 50 سال ،خشكي مفصل كمتر از 30 دقيقه و صداي مفصل(كريپتاسيون)در حركت فعال زانو وجود داشته باشد،در آن صورت،اين رويكرد تشخيصي حساسيت 91 درصد و ويژگي 86 درصد جهت تشخيص آرتروز زانو دارد. چقدر درد افراد مبتلا به آرتروز احساس به طور مستقيم به سلامت روان آنها مربوط، يك مطالعه جديد توسط محققان UC مدرسه ديويس پزشكي پيدا كرده است. در اين مطالعه، افراد با سلامت روان بهتر احساس درد كمتر و افراد با سلامت روان بدتر احساس درد بيشتري مي كنند. درد حاد و درد مزمن. درد حاد دردي نسبتاً كوتاه مدت است، وقتي سرتان را جايي مي زنيد يا بدنتان را مي بريد و يا متحمل آسيب ديگري مي شويد، دردي را تجربه مي كنيد كه مطمئن هستيد بالاخره رفع مي شود. اين امر در مورد كارهاي دندان پزشكي، جراحي و زايمان نيز صادق است. اگر چه درد ناشي از اين تجارب ممكن است شديد باشد ولي مدت آن محدود است. مقابله با درد حاد مستلزم يافتن راههايي براي بالا بردن تحمل و طاقت خود تا زمان مرتفع شدن آن است.يكي از عوامل مؤثر بر آرتروز سلامت رواني پايين و ناتواني در راه هاي مقابله با درد اين افراد مي باشد. منظور از بهداشت رواني، سازگاري فرد با محيط اطراف خود مي باشد، در صورتي كه فرد بتواند خود را به راحتي با محيط اطراف تطبيق دهد، قابليتهاي خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفي و رفتاري باشد، از بهداشت رواني برخوردار است . درد تجربه اي شخصي است، ما نمي توانيم درد ديگران را درك كنيم و نيز نمي توانيم دقيقاً به ديگران بيان كنيم كه چقدر احساس درد مي كنيم و همين درد را به صورت چنين موضوع جالبي درآورده است. اگر چه همه احساس درد مي كنيم ولي هر كس به شيوه خاص خود به آن واكنش نشان مي دهد. به عبارت ديگر درد يك تجربه حسي و ذهني ناخوشايند كه همراه با تخريب بالفعل يا بالقوه بوده و يا بدان صورت بيان مي شود و مقابله با درد يعني توانايي روانشناختي و فيزويولوژيكي فرد در موقعيت هاي مختلف با درد هاي فيزيكي،جسمي . روحي كه با آنها مواجه مي شود.(تنجمن روماتولوژي آمريكا؛1986).

در طي تحقيقاتي كه در ايالات متحده توسط مارگارت، جنيفر، تارا استرين، دانيل چيمن، و ترزا بري(2009) انجام دادند به اين نتيجه رسيدند كه ناراحتي هاي رواني جدي و FAD افراد مبتلا به ورم مفاصل را تحت تاثير قرار ميدهد، همچنين بزرگسالان جوان مبتلا به ورم مفاصل، و كساني كه با درد و يا هر دو محدوديت هاي عملكردي و اجتماعي، ممكن است در معرض خطر بيشتري براي SPD باشند.لوچ، لانگورست، دوبز، پل، كرامر(2013)دري يك نمونه داخلي از بيماران مبتلا به بيماري هاي داخلي از تكنيك هاي تمدد اعصاب به عنوان استراتژي مقابله با درد استفاده شد.در اين تحقيقات نشان داده شد كه منبع كنترل دروني و بيروني با سلامت روان ارتباط دارد اين تحقيقات همچنين تأكيد بر اين موضوع دارد كه پايبندي به اين تكنيك ها باعث كاهش درد ناشي از بيماري هاي داخلي مي شوند وباعث افزايش سلامت رواني مي شود.ديويس، نيو، ژانگ(2013)سلامت روان با پايه ي بهتر شاخصي است ناشي از نمره ي بالا در سلامت ذهن كه با كاهش درد و نمره ي نسبتا كم در مقياس شاخص درد ناشي ازآرتروز است وبالعكس آن سلامت روان با پايه ي بدتر شاخصي است ناشي از نمره ي پايين در سلامت ذهن كه با افزايش درد و نمره ي نسبتا بالايي در مقياس شاخص درد ناشي ازآرتروز است.حس انسجام دروني و بيروني فرد با ابعد سلامت روان همراه است ولي با سلامت جسمي به سختي همراه است.نمره بالاي فرد در بعد رواني اجتماعي نشان دهنده ي حس انسجام فرد است كه اين پژوهش نظريه ي آنتونوسكي را تأييد مي كند.اين پژوهش در صدد پاسخگويي به اين مسئله است كه آيا بين سلامت روان و راه هاي مقابله با درد در افراد مبتلابه آرتروز و بهنجار تفاوت وجود دارد؟

قيمت محصول : 55000 تومان

دانلود
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 44

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 443
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 172
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 616
  • بازدید ماه : 2218
  • بازدید سال : 5041
  • بازدید کلی : 202600
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی