loading...

تحقيقات و پژوهش

تحقيقات

بازدید : 269
11 زمان : 1399:2

مباني نظري طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات
مباني نظري طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات

فرمت فايل : docx

حجم : 73

صفحات : 43

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات

مشخص كردن فلسفه و اهداف مجازات از نظر اسلام، نيازمند بررسي هاي ژرف و ريشه اي است. با توجه به اين كه خود اين مطلب داراي شاخ وبرگ هاي زيادي مي باشد و باعث طولاني شدن مطلب ما مي شود لذا در اين بخش بر آنيم كه به به طور خلاصه و موجز اشاره اي داشته باشيم بر اهداف و فلسفه مجازات مجرم در اسلام و از آن جا به اين نتيجه برسيم كه آيا اين مجازات ها موضوعيت دارند يا طريقت. البته بررسي وسيع تر اهداف و اغراض شارع از قصاص و مجازات در فصل قصاص فرهنگ زندگي خواهد آمد. .......

.............

طريقيت يا موضوعيت داشتن قصاص با شمشير

...............

در اين باره، آقاى خويى مى نويسد:

(بيش از صد راوى در اسناد من لايحضره الفقيه، وجود دارد كه شيخ صدوق، از آنان حديث روايت مى كند، ولى در مشيخه، طريق خويش را به آنان ياد نكرده است. در ميان آنان راويان كثير الحديث، مانند: محمد بن فضيل… و موسى بن بكر هم وجود دارد.)(مهريزي، 1374، ش6).

اختلاف الفاظ

...............

جواب اصوليون به اختلاف الفاظ

..............

خدشه به جواب اصوليون

...............

عدم افاده ي تعيين يا قابليت استفاده ي تكثر از احاديث

..............

- مبحث سهل گيري

لزوم وجود درد يا عدم درد در سلب حيات از جاني

..............

نهي از اسراف در قتل

طبق آيه ي 33 سوره ي اسراء كه مي فرمايد: (... وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً) بدون شك با توجه به قسمت ابتدايي آيه حق قصاص از جاني براي مجني عليه يا اولياي دم او ثابت و پذيرفته شده است. ولي در ادامه آيه عبارت (فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ)، آمده و با توجه به تفسيرهايي كه درباره­ي اين قسمت آمده بيان گر اين مطلب است كه نمي توان قاتل را مثله كرد اگرچه او چنين كاري را كرده باشد. يا قاتل را به طور تام الاختيار به مجني عليه يا اولياي دم سپرد، چرا كه ممكن است در اثر خشم و تعصب و انتقام جويي، جاني را در معرض شكنجه و بازيچه خود قرار دهند و لذا امام (ع) در مورد كشتن قاتل با عصا (در روايتي كه ذكر آن گذشت) اين كار را جايز ندانسته اند.

جاي اشكال نيست كه در قصاص هم گوني و برابري (مماثله و مساوات) در كميت و كيفيت ميان جنايت و كيفر آن لحاظ شده است (هاشمي شاهرودي، 1387، ص347).

................

اشكالات تفسير اسراف در قتل به مثله

...............

ميزان شدت درد تا چه اندازه باشد

.............

- مبحث هوشياري

استفاده از بي هوشي قبل از اجراي حكم

..............

ثمره و نتايج استفاده از بي هوشي در ازهاق نفس

.................

اهداي اعضاي محكومين به حبس ابد

حفظ حيات و سلامتي انسان يكي از مسايلي است كه هم از نظر عقلي و هم از نظر شرعي و هم از نظر قاعده­ي تلازم عقل و شرع واجب مي باشد و ضرر رساندن به آن حرام مي باشد. ادله‌ي كساني كه اضرار برنفس و خويشتن را حرام مي‌دانند، چند چيز است:

الف- كتاب

ب- سنت

ج- عقل

مسأله ي اضرار به نفس به اندازه اي مهم است كه خداوند در قرآن كريم در اين باره مي فرمايند:

(وَلاَ تُلْقُوا باَيْديكُم الي التُهْلِكه)(بقره/195).

(خود را به دست خود ، به هلاكت نيفكنيد).

(...أَنَّه مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغيرِنَفسٍ اَوفَسادٍفي الاَرضِ فكَاَنَّماقََتَلَ النّاس جَميعاًومَنْ اَحْياها فكاَنَّمااَحْيَاالنّاسَ جميعاً ...)(مائده/32).

............

قطع اعضاي رئيسه

باتوجه به آن چه كه در بالا اشاره شد بدون شك اگر قطع عضو موجب هلاكت و نابودي فرد شود چنين عملي حرام مي باشد و در اين ميان فرقي نمي كند كه فرد اهداء كننده رضايت به چنين عملي داشته باشد يا رضايت نداشته باشد چرا كه اين كار يكي از مصاديق بارز خودكشي مي باشد و عمل خودكشي هم علاوه بر حرام بودنش از گناهان كبيره مي باشد.

در قتل نفس كه از گناهان كبيره بلكه از اشد كبائر است فرقي بين كشتن خود يا ديگري نيست؛ پس كسي كه انتحار و به سببي از اسباب خودش را هلاك مي سازد تمام عقوبت هايي كه بر قتل نفس مترتب مي شود براي او هم هست و فرقي در اقسام خود كشي نيست به اين كه با حربه اي خود را مقتول سازد و يا سم به خورد و يا خود را بلندي پرتاب كند و يا ترك خوردن و آشاميدن كند و يا ... (دستغيب، 1383، ج1، ص112).

.....................

قطع اعضاي غير رئيسه

..................

بررسي استفتائات مراجع در خصوص اهداي عضو محكومين به اعدام و حبس ابد

.................

اولياي دم چه كساني هستند؟

..............

جنبه ي عمومي:

...........

جنبه ي خصوصي:

..............

اولياي دم در جنبه خصوصي جرم

...........

اختيارات اولياي دم در انتخاب شيوه­ي سلب حيات جاني

...............

لزوم رضايت يا عدم رضايت جاني در شيوه­ي قصاص از طريق اهداي اعضا

.................

بررسي شبهه­ي (برداشتن اعضا از بدن جاني اثري زياده بر مقتضيات اصل مماثلت)

...............

مزاياي قصاص به روش اهداي اعضا:

............

تامين عضو براي نيازمندان و متقاضيان دريافت عضو

..................

فهرست منابع

1. قرآن كريم.

2. نهج البلاغه.

3. ابن قدامه، عبدالله ابن احمد (1404ق)، المغني، 12جلدي، بيروت، دارالكتب العربي.

4. ابن منظور، جمال الدين محمد (بي تا)، لسان العرب، 15جلدي، نرم افزار مجموعه آثار شيخ طوسي.

..............

قيمت محصول : 23000 تومان

دانلود
برچسب

مباني نظري طريقيت موضوعيت شيوه­ي مجازات

مباني نظري طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات
مباني نظري طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات

فرمت فايل : docx

حجم : 73

صفحات : 43

گروه : مباني و پيشينه نظري

توضيحات محصول :

مباني نظري طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات

مشخصات محصول:
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

خلاصه اي از كار:

طريقيت يا موضوعيت شيوه­ي مجازات

مشخص كردن فلسفه و اهداف مجازات از نظر اسلام، نيازمند بررسي هاي ژرف و ريشه اي است. با توجه به اين كه خود اين مطلب داراي شاخ وبرگ هاي زيادي مي باشد و باعث طولاني شدن مطلب ما مي شود لذا در اين بخش بر آنيم كه به به طور خلاصه و موجز اشاره اي داشته باشيم بر اهداف و فلسفه مجازات مجرم در اسلام و از آن جا به اين نتيجه برسيم كه آيا اين مجازات ها موضوعيت دارند يا طريقت. البته بررسي وسيع تر اهداف و اغراض شارع از قصاص و مجازات در فصل قصاص فرهنگ زندگي خواهد آمد. .......

.............

طريقيت يا موضوعيت داشتن قصاص با شمشير

...............

در اين باره، آقاى خويى مى نويسد:

(بيش از صد راوى در اسناد من لايحضره الفقيه، وجود دارد كه شيخ صدوق، از آنان حديث روايت مى كند، ولى در مشيخه، طريق خويش را به آنان ياد نكرده است. در ميان آنان راويان كثير الحديث، مانند: محمد بن فضيل… و موسى بن بكر هم وجود دارد.)(مهريزي، 1374، ش6).

اختلاف الفاظ

...............

جواب اصوليون به اختلاف الفاظ

..............

خدشه به جواب اصوليون

...............

عدم افاده ي تعيين يا قابليت استفاده ي تكثر از احاديث

..............

- مبحث سهل گيري

لزوم وجود درد يا عدم درد در سلب حيات از جاني

..............

نهي از اسراف در قتل

طبق آيه ي 33 سوره ي اسراء كه مي فرمايد: (... وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً) بدون شك با توجه به قسمت ابتدايي آيه حق قصاص از جاني براي مجني عليه يا اولياي دم او ثابت و پذيرفته شده است. ولي در ادامه آيه عبارت (فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ)، آمده و با توجه به تفسيرهايي كه درباره­ي اين قسمت آمده بيان گر اين مطلب است كه نمي توان قاتل را مثله كرد اگرچه او چنين كاري را كرده باشد. يا قاتل را به طور تام الاختيار به مجني عليه يا اولياي دم سپرد، چرا كه ممكن است در اثر خشم و تعصب و انتقام جويي، جاني را در معرض شكنجه و بازيچه خود قرار دهند و لذا امام (ع) در مورد كشتن قاتل با عصا (در روايتي كه ذكر آن گذشت) اين كار را جايز ندانسته اند.

جاي اشكال نيست كه در قصاص هم گوني و برابري (مماثله و مساوات) در كميت و كيفيت ميان جنايت و كيفر آن لحاظ شده است (هاشمي شاهرودي، 1387، ص347).

................

اشكالات تفسير اسراف در قتل به مثله

...............

ميزان شدت درد تا چه اندازه باشد

.............

- مبحث هوشياري

استفاده از بي هوشي قبل از اجراي حكم

..............

ثمره و نتايج استفاده از بي هوشي در ازهاق نفس

.................

اهداي اعضاي محكومين به حبس ابد

حفظ حيات و سلامتي انسان يكي از مسايلي است كه هم از نظر عقلي و هم از نظر شرعي و هم از نظر قاعده­ي تلازم عقل و شرع واجب مي باشد و ضرر رساندن به آن حرام مي باشد. ادله‌ي كساني كه اضرار برنفس و خويشتن را حرام مي‌دانند، چند چيز است:

الف- كتاب

ب- سنت

ج- عقل

مسأله ي اضرار به نفس به اندازه اي مهم است كه خداوند در قرآن كريم در اين باره مي فرمايند:

(وَلاَ تُلْقُوا باَيْديكُم الي التُهْلِكه)(بقره/195).

(خود را به دست خود ، به هلاكت نيفكنيد).

(...أَنَّه مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغيرِنَفسٍ اَوفَسادٍفي الاَرضِ فكَاَنَّماقََتَلَ النّاس جَميعاًومَنْ اَحْياها فكاَنَّمااَحْيَاالنّاسَ جميعاً ...)(مائده/32).

............

قطع اعضاي رئيسه

باتوجه به آن چه كه در بالا اشاره شد بدون شك اگر قطع عضو موجب هلاكت و نابودي فرد شود چنين عملي حرام مي باشد و در اين ميان فرقي نمي كند كه فرد اهداء كننده رضايت به چنين عملي داشته باشد يا رضايت نداشته باشد چرا كه اين كار يكي از مصاديق بارز خودكشي مي باشد و عمل خودكشي هم علاوه بر حرام بودنش از گناهان كبيره مي باشد.

در قتل نفس كه از گناهان كبيره بلكه از اشد كبائر است فرقي بين كشتن خود يا ديگري نيست؛ پس كسي كه انتحار و به سببي از اسباب خودش را هلاك مي سازد تمام عقوبت هايي كه بر قتل نفس مترتب مي شود براي او هم هست و فرقي در اقسام خود كشي نيست به اين كه با حربه اي خود را مقتول سازد و يا سم به خورد و يا خود را بلندي پرتاب كند و يا ترك خوردن و آشاميدن كند و يا ... (دستغيب، 1383، ج1، ص112).

.....................

قطع اعضاي غير رئيسه

..................

بررسي استفتائات مراجع در خصوص اهداي عضو محكومين به اعدام و حبس ابد

.................

اولياي دم چه كساني هستند؟

..............

جنبه ي عمومي:

...........

جنبه ي خصوصي:

..............

اولياي دم در جنبه خصوصي جرم

...........

اختيارات اولياي دم در انتخاب شيوه­ي سلب حيات جاني

...............

لزوم رضايت يا عدم رضايت جاني در شيوه­ي قصاص از طريق اهداي اعضا

.................

بررسي شبهه­ي (برداشتن اعضا از بدن جاني اثري زياده بر مقتضيات اصل مماثلت)

...............

مزاياي قصاص به روش اهداي اعضا:

............

تامين عضو براي نيازمندان و متقاضيان دريافت عضو

..................

فهرست منابع

1. قرآن كريم.

2. نهج البلاغه.

3. ابن قدامه، عبدالله ابن احمد (1404ق)، المغني، 12جلدي، بيروت، دارالكتب العربي.

4. ابن منظور، جمال الدين محمد (بي تا)، لسان العرب، 15جلدي، نرم افزار مجموعه آثار شيخ طوسي.

..............

قيمت محصول : 23000 تومان

دانلود
برچسب

مباني نظري طريقيت موضوعيت شيوه­ي مجازات

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 44

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 443
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 83
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 172
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 698
  • بازدید ماه : 2300
  • بازدید سال : 5123
  • بازدید کلی : 202682
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی